AGV for alle behov
Automatisering av materialhåndteringsprosesser kan virke komplisert, men ofte er materialflyten gjennom ditt område ganske logisk, uansett om det er et lager eller produksjonsområde. Med vår systematiske tilnærming kan vi enkelt finne vanlige funksjoner som kan identifiseres som konfigurerbare moduler for gjentatt bruk. Dette er The Toyota Way, måten vi gjør ting på; å skille mellom repeterende og unike strømmer i prosessen.
AGV (Automated guided vehicles) er ideelle å benytte for repeterende oppgaver. Sammen vil vi identifisere områdene hvor automatisering vil gi mest mulig verdi, og ta din automatiseringsreise steg for steg. Når vi har identifisert hvilken vareflyt som skal automatiseres vil lean-tankegangen hjelpe oss med å eliminere avfall, og standardisere prosesser for å gjøre automatiseringen jevnere.
La oss ta en titt på dette produksjonsområdet for å se hvilke prosesser som lett kan utføres av en AGV og ta det første steget…
Den interne varetransporten starter ofte etter mottakskontroll og registrering. Dette skaper et transportbehov for videre transport for lagring enten på et definert bufferområde på gulv eller i kombinasjon med reolløsning i lagerlokasjoner.
På varelager og produksjonsområder vil det alltid være behov for etterfylling av vareartikler for påfyll til plukkplasser og produksjonslinjer, eller som direkte transport for plassering på vare torg/ekspedisjonsområder.
Interntransporten består ofte av gjentagende eller repeterende palletransporter fra en bestemt lokasjon til en annen. Dette defineres ofte som A til B-transporter og vil være enkle oppdrag for automatisering, for eksempel direkte transporter fra varemottak eller et sammenstillingsområde direkte til ekspedisjon (cross-docking).
På et lager eller produksjonsområde er det alltid mange tomme paller etter varer har blitt brukt eller plukket. Tompaller brukes også videre for å plassere plukkede varer eller ferdige varer fra produksjonen på.
Paller med ferdige varer blir hentet på en midlertidig laging i nærheten av produksjons- eller plukkområdet, og slippes av på det utgående varetorg, som ofte er på gulvnivå og organisert i dypstablingsrader for kjøreruter og lignende.
Våre AGV-er og Radioshuttler kan håndtere alle repeterende oppgaver på ditt lager, om det er palletransport, lagring i reoler eller på gulv, eller just-in-time-levering av varer.
Vi leverer komplette integrerte logistikkløsninger fra konsept til implementering. Enten du ønsker å øke ytelsen, fleksibiliteten eller -utnyttelsen, jobber våre systemingeniører sammen med deg i utformingen av systemer basert på dine data og behov. Vi vil gjennomføre og sette i gang et nøkkelferdig prosjekt og støtte din drift gjennom vårt servicenettverk.
Våre systemingeniører er spesialister innen implementering og moderne automatiseringsapplikasjoner for klargjøring av ordre, produkt sortering og lagringsteknologi med høy tetthet. Kontrollert av den modulære Warehouse Execution Systems (WES), er disse designet for å optimalisere våre kunders materialhåndteringsløsninger.
Vi samarbeider også med søsterselskapet Vanderlande, som er global markedsleder for logistisk prosessautomatisering som skaper merverdi, og tilbyr et bredt spekter av helautomatiske løsninger for flyplasser, lager og pakkeindustri
For å optimalisere effektiviteten og fleksibiliteten på lageret ditt, tilbyr Toyota forskjellige typer automatiseringsprodukter og komponenter. Disse vil støtte deg i reisen din for å automatisere materialhåndteringsprosesser.
Les kundehistoriene våre for å lære mer om hvordan vi har hjulpet kundene våre med deres automatiseringsreiser.
Den norske matprodusenten TORO implementerte fem førerløse trucker fra Toyota for å kunne arbeide raskere og mer kostnadseffektivt. For å legge til rette for en glatt interaksjon mellom AGV og manuelle trucker, har TORO implementert ytterligere sikkerhetstiltak.
TINE Meieriet Tretten produserer en rekke ulike grøtprodukter, i tillegg til forskjellige osteprodukter som nå automatisk blir hentet på et transportbånd og innlagret i opptil ni meters høyde i en gjennomløpsreol. Jobben blir utført av den første Reach AGV-en som Toyota Material Handling har levert her i landet.
Bruk av autotrucker i manuelle lagermiljøer kan være en utfordrende kombinasjon og er årsaken til at flere AGV-prosjekter har mislyktes. På regionlageret til Coop i Trondheim har imidlertid lagermedarbeiderne lært seg å spille på lag med AGV-ene som dermed uhindret kan kjøre sine faste ruter midt i en sverm av manuelle trucker.