Radikal energidesign: Trucker bygget rundt litium-ion

Kontinuerlig forbedring (kaizen) er vår styrke og en del av Toyota Material Handlings DNA. Vi spør oss alltid: Hva blir det neste? Derfor utforsket vi mulighetene med modulær energidesign for å bedre møte kundenes behov og forbedre brukeropplevelsen av våre produkter, i et prosjekt vi kalte RED. RED står for Radical Energy Design. Litium-ion-batteriteknologi gjør det mulig for våre ingeniører å definere den optimale plasseringen av de enkelte energimodulene. Dette gir våre designere større frihet til å optimalisere produktene våre, samtidig som vi ivaretar kundenes behov.

Hvor alt startet 

Opprinnelig startet ideen med et veldig enkelt konsept: Hvordan kan vi fjerne den tradisjonelle batterikassen og finne alternative plasseringer for de individuelle energimodulene? De individuelle cellene gjør en litium-ion-løsning tilpassbar, slik at vi kan plassere batterimodulene der de passer best. Den modulære tilnærmingen gir designerne større kreativ frihet til å velge komponenter på en bedre måte. I stedet for å arbeide med store, tunge blokker, jobber vi med mindre moduler, og fordeler battericellene og vekten deres over hele trucken.

Mer om litium-ion som energikilde for trucker >

Hva får brukeren ut av det? 

Å designe en truck med mennesket i sentrum gir mange fordeler for brukeren. Ved å plassere modulene effektivt kan truckene gjøres mindre og lettere, noe som forbedrer kjørekomfort og manøvrerbarhet – ideelt for ulike bruksområder.

En modulær tilnærming til batteridesignet gjør det mulig å optimalisere truckens tyngdepunkt. Et bedre tyngdepunkt gir økt ytelse, stabilitet og trekkraft. Kompakte og lette design sikrer bedre energieffektivitet, mens modulære litium-ion-batterier gir rask lading og gjør vedlikehold enklere for teknikere.

En fleksibel energikilde bestående av flere batterimoduler betyr at effektkapasiteten kan tilpasses etter operasjonelle behov. Kanskje den største fordelen er at truckene er sikre og intuitive å bruke.

Videreføring av vår designvisjon

I design, betyr «less is more» minimalistiske former, hvor man oppnår enkelhet og brukervennlighet ved å fjerne i stedet for å legge til. I produktdesign oversettes dette til færre komponenter og en mer effektiv bruk av materialer.

Ved å fjerne den tradisjonelle batterikassen, optimaliserer vi hele layouten av våre trucker. Symmetrien i designet gjør Toyota-trucker både estetisk tiltalende og svært funksjonelle, og gir både brukervennlige fordeler og høy operasjonell effektivitet.

Et unikt design som skiller seg ut og tydeliggjør vår fremtidsretning.

Våre RED-produkter: et mangfold av løsninger

Vår innovative produktportefølje med modulær tilnærming dekker et bredt spekter av kundebehov. Fra elektriske palletrucker og stablertrucker til elektriske motvektstrucker, tilbyr vi løsninger som øker produktiviteten og effektiviserer driften. Utforsk produktene våre og oppdag hvordan vi kan støtte virksomheten din med banebrytende teknologi og pålitelig ytelse.

Klassiske palletrucker
De første truckene med Toyotas unike modulære litium-ion-design

Toyota BT Levio LWI160, en elektrisk palletruck for gående operatører, er den første trucken vi anvendte Radical Energy Design (RED) på. Palletrucken er et allsidig og mye brukt produkt, og optimalisering av designet gir derfor fordeler for mange brukere.

Bygget rundt et modulært litium-ion-batterikonsept, gjør dette trucken svært kompakt, lett og energieffektiv, og setter nye standarder i bransjen. LWI160 tilbyr utmerket ergonomi med lett styring og intuitive kontroller, lave lydnivåer takket være optimal komponentplassering, og sikkerhetsfunksjoner som automatisk fartsreduksjon og beskyttelse mot fotklem.

Som en smart truck gir den kundene detaljert informasjon om litium-ion-batteriet, både umiddelbart og eksternt.

utforsk vår LWI160

Elektriske palletrucker med førerplass
Designet med føreren i sentrum

Toyota BT Levio LSI stand-in low lifter er en kompakt, men kraftig elektrisk truck som kombinerer optimal sikkerhet og komfort med høy ytelse. Denne kompakte trucken sikrer utmerket driftseffektivitet med høy tilgjengelighet takket være en litium-ion-energiløsning, og er ideell for effektiv håndtering av varer på trange områder eller over lange horisontale avstander i travle omgivelser.

Med en løftekapasitet på opptil 2 tonn og en hastighet på opptil 12,5 km/t, er low lifteren både kraftig og enkel å betjene. Den lukkede førerplassen gir et trygt og komfortabelt arbeidsmiljø med utmerket sikt i alle retninger. Den stand-in elektriske palletrucken er energieffektiv, noe som bidrar til kostnads- og energibesparelser i de fleste bruksområder.

Lær mer om vår LSI200

Stand-in stablere
Bygget rundt litium-ion-batteriteknologi

Toyota BT Staxio SSI200D og SSI160LN gir begge høy sikt gjennom masten og stor fleksibilitet uten at det går på bekostning av sikkerheten. Begge modellene tilbyr en trygg, komfortabel og intuitiv kjøreopplevelse som gir produktiv og effektiv drift.

Designet for høyintensive stableapplikasjoner, kan Li-ion D-modellen håndtere doble EURO-paller med en løftekapasitet på 1 tonn på gaflene og 1 tonn på støttearmene, noe som øker produktiviteten. SSI160LN-modellen med sin overbygg gir en sikker kjøreopplevelse med utmerket sikt i alle retninger. Den er ideell for å stable laster i høyder opptil 5,4 meter i svært smale ganger.

Det kompakte chassiset er bygget rundt modulære litium-ion-batterier, noe som gir lavere vekt og redusert energiforbruk.

Utforsk vår SSI160LN og SSI200D

Elektriske trucker
Enestående design og banebrytende ytelse

Toyota Traigo48 motvektstruck forblir en allsidig allrounder med førsteklasses ytelse. Den elektriske 48-volts trucken finnes også i en unik design med integrert litium-ion-batteri, kalt Traigo_i. Inspirert av den ikoniske formen til katana, gir den dynamiske rammen under førersetet og det fremhevede kabindesignet trucken et stilrent og imponerende utseende.

Det lille, integrerte litium-ion-batteriet skaper et luftig og romslig interiør, med mer benplass. Mer plass øker førerens komfort og produktivitet. Funksjoner som lite ratt, lavt dashbord og armlene med integrert berøringsskjerm gir eksepsjonell ergonomi.

Det fullflytende førerkompartmentet, åpent på begge sider, reduserer lydnivået betydelig og demper vibrasjoner. SyncoDrive fra Toyota reduserer energiforbruket, for optimal effektivitet og bedre respons.

Mer om Traigo_i

Vil du vite mer om litium-ion?

Hvordan fungerer litium-ion-batterier, hva koster de, og er de bedre enn tradisjonelle batterier? Sjekk ut vår FAQ her.

I tillegg til produktene ovenfor har vi trucker som kun finnes med litium-ion-teknologi: vår lette palletruck BT Tyro 130B/150/160, vår automatiserte kjøretøy CDI120 og vår semi-automatiserte Radioshuttle

Størstedelen av vårt produktsortiment tilbys med valg mellom tradisjonelle blybatterier og litium-ion-batterier

Fjern alt