AGV-er er programmert til å fullføre alle oppgaver trygt, og til å jobbe sammen med manuelle operatører. De innebygde sikkerhetsskannerne og hindringssensorer forhindrer kollisjoner ved å reagere tilsvarende på hindringer som krysser truckenes bane. Lastsensorer og visjonskameraer sikrer ytterligere nøyaktig og sikker håndtering.
Sideskannere for sikre kurver med optimal hastighet
Skannere foran og bak for sikker transport
Blått LED-lyd advarer fotgjengere og sjåfører når de kommer ut av skjulte områder
Fremre hindringssensor for hindringer over gulvnivå
Sidehindringssensor for hindringer som kommer inn i kjørebanen fra siden
Topp-hindringssensor for hindringer ovenfra
AGV-er fra Toyota støtter to svært nøyaktige og adaptive navigasjonsteknologier: Reflektor eller naturlig navigering, eller kombinert som dobbel navigering. Sistnevnte gjør at truckene kan bytte mellom å bruke reflektor for ett område og bruker lagermiljøet som referanse for et annet område av planløsningen.
Reflektor-navigering
Reflektor-navigering er en metode hvor konsistente mål med høy kontrast blir lagt til i miljøet som reflektorer. Reflektorene som er installert på lageret lar laserskanneren på AGV-en definere sin posisjon basert på avstanden. Egenskapene til denne teknikken garanterer robusthet, høy nøyaktighet og lang rekkevidde i de fleste miljøer.
Naturlig navigering
Naturlig navigering er en metode for AGV-er for å navigere ved hjelp av miljøet rundt. Denne navigeringsmetoden bruker gjenkjennelige referansepunkter eller landemerker på lageret, for eksempel vegger, reoler og faste gjenstander, for å beregne truckens plassering. Naturlig navigasjon er et billigere alternativ for lagre og miljøer hvor omgivelsene forblir ganske konstante. Trucken kan bruke det eksisterende miljøet til å navigere uten behov for ekstra utstyr for reflektorer, og unngår kostnader og installasjon.
Alle AGV-er styres av T-ONE, programvaren designet internt av Toyota. Denne programvaren fungerer alene eller som et kommunikasjonslag med lagerstyrings- og produksjonssystemer. T-ONE holder styr på varelagring, ordrer, trafikk og flyt takket være den intelligente flåtekontrollen og integrasjonen med EPR/WMS.
AGV-ene kan utstyres med lithium-ionbatterier som er opptil 30% mer energieffektive og samtidig reduserer CO2-utslipp. Med muligheten for automatisk lading kan truckene lades raskt mellom oppgavene uten behov for personell eller laderom, noe som gjør den fullstendig automatisert.
Automatisering optimaliserer varestrømmen samtidig som skader, tid og kostnader minimeres. Arbeidere blir tilgjengelige for å håndtere mer komplekse oppgaver i stedet for repeterende prosesser. Automatisk håndtering av paller krever også mindre vedlikehold og energi, og bidrar til produktivitet og sikkerhet, og oppnår en avkastning på investeringer innen typisk to år.
Mer om steg-for-steg-automatisering >>
Den norske matprodusenten TORO implementerte fem førerløse trucker fra Toyota for å kunne arbeide raskere og mer kostnadseffektivt. For å legge til rette for en glatt interaksjon mellom AGV og manuelle trucker, har TORO implementert ytterligere sikkerhetstiltak.
"Albert Heijn valgte automatiserte veiledede kjøretøy for å transportere paller gjennom hele distribusjonssenteret. Jo flere AGV-er i drift, jo flere butikker kunne motta varene sine. For den beste løsningen henvendte selskapet seg til Toyota Material Handling, som de allerede har et godt forhold til."