Hvert år blir milliarder av kofferter, sekker, vesker og bagger håndtert på flyplasser rundt om i verden, og bagasjehåndtering er en stor operasjon som Toyota Material Handling Europe øker sitt fokus på. Derfor kontaktet Toyota designstudenter og nyutdannede personer over hele verden for å komme med en løsning for å forbedre logistikken av bagasjehåndtering på flyplasser. Forbedringen kan være en delvis eller fullstendig løsning fra innsjekking, bagasjeinnlevering, transport til terminalen, til flyet og/eller ankomst til destinasjonen.
«Jeg er veldig spent på responsen fra personer over hele verden. Bidragene til konkurransen doblet i antall sammenlignet med forrige gang, og vi har mottatt over 200 bidrag,» kommenterer Magnus Oliveira Andersson, Head of Design i Toyota Material Handling Europe.
«Vi jobbet sammen med våre designkolleger i flyplasshåndteringen av Vanderlande, og vi så at både konseptuell tekning og trender var ganske like utover de geografiske grensene,» avslutter Andersson.
Et panel av fagpersoner som jobber med design og innovasjon i Toyota Industries Group har evaluert alle bidrag. Alle finalistene mottok tilbakemelding fra juryen og fikk sjansen til å omarbeide sine forslag til den endelige jurysesjonen, der eksperter og bransjeledere gjorde sitt endelig utvalg av vinnerne av konkurransen. Finalistene tildeles pengepremier og har muligheten til å søke på et seks måneders betalt internship ved Toyota Material Handling Design Center.
Det vinnende designet er MOBI, en tjeneste som merker passasjerens bagasje med deres informasjon takket være en skyteknologi ved innsjekking. Det er et komplett, standardisert konsept for å unngå at bagasje blir borte og som hindrer overforbruk av papir. Juryen så det som «en brukerorientert løsning med maskinvare og programvare innebygd i et rent og enkelt design.» Designet ble skapt av by Batuhan Yıldırım og Sena Taşlı, begge studenter ved TOBB University of Economics and Technology i Tyrkia.
Andreplassen gikk til Kevin Wong fra California State University Long Beach (USA), som designet AIRTRO. AIRTRO er et automatisert bagasjevognsystem som bruker et to-lags transportbåndløftesystem for å losse bagasje ved ankomster og mellomlanding. I tillegg har den en skjerm som viser informasjon om flygninger, og den er designet som en modulær plattform som kan konverteres til en beltelaster ved å fjerne det soldrevne taket.
Designkonseptet, The Uliss, sendt inn av Natthorn Uliss fra King Mongkut’s University of Technology Thonburi i Thailand, landet tredjeplassen. The Uliss er et soldrevet mobilt bagasjesystem som samler bagasje som kommer av et fly. Passasjerer kan hente sin bagasje ved å bruke en digital skjerm til å skanne en QR-kode på boardingkortet. Dette sørger for at alle får riktig bagasje eller informasjon når det er nødvendig.
Den offentlige prisen ble kåret under Toyota Material Handlings Logiconomi-arrangementet i Amsterdam i fjor, som gikk til LOCKER, designet av Dóra Tarcsi fra Moholy-Nagy University of Art and Design i Ungarn. LOCKER er et raskt og brukervennlig lagringssystem for håndbagasje når passasjerer venter på flyet, men ønsker at bagasjen skal være trygg og tilgjengelig.
En av semifinalistene i konkurransen var en gruppe NTNU-studenter, som presenterte et automatisk konsept for lasting av fly, kalt Ari. «Forslaget deres skiller seg ut ved at de tør å ta tak i det aller vanskeligste,» sier markedssjef i Toyota Material Handling, Mathias Haeger, som hadde gleden av å fortelle studentene at de var blant de 14 semifinalistene. I konkurransen designet mange ulike sporingsløsninger for bagasje, og så godt som alle stoppet ved flyets inngangsparti. Gruppen fra NTNU gikk motsatt vei. «De var de eneste i Norge, og blant svært få globalt, som gikk rett på det aller helligste og mest komplekse: hvordan bagasjen skal organiseres inne i buken på flyet. Det er modig, og de hadde dessuten en kul måte å gjøre det på,» sier Haeger. Toyota Material Handling Norway og NTNU-studentene har i denne forbindelse fått også fått interesse fra bransjemagasiner.
Konseptet de tre studentene Petter Sommerseth, Lars Svensen og Arvin Farahmand kom opp med, valgte de å kalle «ari» - japansk for maur. Ideen er at små, selvkjørende roboter, med justerbar høyde og et tak med en type rullebånd, jobber sammen som en koloni for å frakte og stable bagasjen på en mest mulig effektiv måte. I tillegg til at studentene gjorde noe annerledes, tror NTNU-studenten Peter Sommerseth at det kom godt med at de «tenkte Toyota». «Vi gikk inn i Toyota-bobla og ble der hele veien, både i formspråk og farger. Vi tok utgangspunkt i hvordan vi så for oss at de kunne gjort det, og prøvde samtidig å tenke nytt», sier han.
Semifinalistene Lars Svensen, Arvin Farahmand og Petter Sommerseth med arbeidsmauren «Ari».
Toyota Logistics Design Competition er en del av Toyotas Logiconomi-program. Logiconomi er ordet Toyota Material Handling bruker for å beskrive sin måte å tenke på – sikte på «lean»-prosesser, eliminere avfall, maksimere effektiviteten og redusere kostnadene. For mer informasjon, besøk nettsiden til Toyota Logistic Design Competition.