Lithium-ion er en samlebetegnelse for mange forskjellige kjemikalier og teknologier. Det er en type batteri, men sammenlignet med tradisjonelt bly/syrebatteri har den mye høyere energitetthet og kan derfor lagre og tilføre energi raskere.
Cellene i lithium-ionbatteriet kan bestå av forskjellige cellekjemikalier. Det mest vanlige i trucker og biler er:
- LFP (lithium, jern, fosfor)
- NMC (nikkel, mangan, kobolt)
- NCA (nikkel, kobolt, aluminium)
Toyota bruker NCA eller NMC-celler i sine lithium-ionbatterier for trucker, og disse har høyere energitetthet og kan inneholde mer energi i samme volum.
I Toyota bruker vi sylinderceller som ikke rører hverandre. Dette gjør dem veldig trygge å bruke. Sikkerhet og kvalitet forblir Toyotas kjerneverdier i alt vi gjør.
Lithium-ion er en samlebetegnelse for mange forskjellige kjemikalier og teknologier. Generelt er de fleste kjemikalier basert på å skape energi gjennom bevegelse av frie ioner mellom anoden og katoden i en battericelle.
Et lithium-ionbatteri kombinerer flere av disse cellene for å danne en modul. Disse modulene kobles sammen til en serie og danner et batterisystem.
Hver modul har et Battery Management System (BMS), og det samme har hele batterisystemet. BMS overvåker og kontrollerer faktorer som lading av batterier og strømforbruk.
BMS jobber i samarbeid med trucken. Dersom noen av cellene i batterimodulen er skadet eller i fare for overoppheting, slås strømforsyningen av, og trucken viser en feilkode.
Noen av fordelene med et lithium-ionbatteri er:
- Mer enn tre ganger levetiden av et bly/syrebatteri
- 30% mer energieffektive batterier (sammenlignet med bly/syre)
- Lavere energiforbruk, noe som gir lavere CO2-utslipp
- Enkel og rask lading: et 25V lithium-ionbatteri er fulladet på bare 80 minutter (30 minutter opp til 50% batterikapasitet)
- Pauselading er mulig uten at det skader ytelsen eller levetiden på batteriet
- Kraften er konstant, uavhengig av den gjenværende kapasiteten på batteriet, sammenlignet med bly/syre som mister kraft under utlading
- Ingen vannfylling eller annet vedlikehold er nødvendig
- Lader kan installeres hvor som helst, og det er ingen behov for laderom
- 7 års garanti
- Forbedret sikkerhet takket være Toyotas unike ladehanske
- Et enkelt batteri vil ha like lang levetid som trucken
- Jobber effektivt på kjølelager
- Varmekappe er tilgjengelig for lading på fryselager og kontinuerlig ytelse gjennom hele skiftet
Lithium-ionbatterier fungerer for alle typer maskiner og trucker. Kapasiteten og størrelsen på batteriet tilpasses i henhold til kjøretid og eventuelle skift som brukes i operasjonen.
Et lithium-ionbatteri har opptil 30% høyere kapasitet enn bly/syrebatteri, takket være dets høye energitetthet. Dette betyr at det med et lithium-ionbatteri er mulig å redusere Ah-størrelsen sammenlignet med bly/syre. For eksempel tilsvarer et 210 Ah lithium-ionbatteri et 300 Ah bly/syrebatteri. Lithium-ionbatteri er mindre og veier mindre enn bly/syrebatteri.
Et lithium-ionbatteri har opptil 5000 ladesykluser, mens et bly/syrebatteri har omtrent 1500 ladesykluser.
Ladingen gjennomføres med dedikerte lithium-ionladere som har spesialdesignet ladehansker som er enkle å bruke uten risiko for kortslutning. Det er heller ingen risiko for gnistdannelse eller spredning av gass under lading, i motsetning til bly/syrebatterier.
Lithium-ionbatterier kan lades hvor som helst og krever ikke et ventilert laderom eller andre sikkerhetsutstyr som når du lader bly/syrebatterier (hansker, øyevask, vann osv.).
Toyotas ladere har dynamisk energibegrensning som standard. Disse jobber for å redusere energitoppene og styre det totale forbruket. I tillegg vil laderen sende mest energi til trucken med minst energinivå når du lader flere trucker samtidig. Dette forkorter ladetiden og forbedrer energieffektiviteten av batteriladingen med opptil 15%.
Lithium-ionbatterier tillater hyppig pauselading for at batteriet skal holde i et helt skift.
Sammenlignet med bly/syrebatteri trenger du ikke et eget laderom for lithium-ionbatterier.
Et lithium-ionbatteri lades fra 20% kapasitet til full kapasitet på 1-2 timer, avhengig av størrelsen på batteriet og laderen. En 15 minutters lading vil gi en minimum kjøretid på en time. Til sammenligning tar et bly/syrebatteri 8 timer å bli fulladet.
Lithium-ionbatterier kan lades når som helst og hvor lenge som helst uten at det påvirker batteriets levetid. Dette gjør driften mer fleksibel og sikrer at trucker er klare for arbeid når det er behov.
Et 25V lithium-ionbatteri er fulladet på bare 80 minutter, og du trenger bare 30 minutters lading dersom du har 50% kapasitet. Dette gjør det mulig å lade i kaffepauser, lunsjpauser, møter osv.