Selv om bly/syrebatterier har vært den vanligste energikilden for trucker i flere år, har Toyota Material Handling vært banebrytende i bruken av lithium-ionbatterier som et alternativ siden 2013. Siden da har det raskt blitt den primære strømkilden for trucker. Siden lithium-ion og hydrogen som energikilde bruker mindre energi enn tradisjonelle bly/syrebatterier, hjelper de virksomheter med å nå sine bærekraftsmål.
Å velge riktig energiløsning for din truck avhenger av forretningsprioritetene dine. Tabellen nedenfor sammenligner noen av de vanligste alternativene:
Tid for å fullade batteriet: 80 min
Lade-infrastruktur: Ingen, lades på ditt strømnett
Vedlikehold: Ingen
Livssyklus: 5,000 ladesykluser
Utslipp: Ingen (kombinert med grønn elektrisitet)
Tilgjengelighet: Fullt elektrisk utvalg
Tid for å fullade batteriet: 3 min
Lade-infrastruktur: Fyllestasjon og valgfri elektrolysemetode
Vedlikehold: Minimalt
Livssyklus: 10 år
Utslipp: Ingen (kombinert med grønn elektrisitet)
Tilgjengelighet: 90% av elektrisk utvalg
Tid for å fullade batteriet: 8-12 timer
Lade-infrastruktur: Eget laderom
Vedlikehold: Vannfylling
Livssyklus: 1,500 ladesykluser
Utslipp: Kjemikalier under lading
Tilgjengelighet: Fullt elektrisk utvalg
Lithium-ion er den mest effektive energiløsningen tilgjengelig. Det er svært godt egnet for miljøer hvor det jobbes både ett og flere skift. Det er enklere og raskere å lade enn bly/syre, og tillater pauselading. Dette eliminerer behovet for batteribytte gjennom arbeidsdagen, som bidrar positivt til produktiviteten.
Vi tilbyr våre egne sammensatte lithium-ionbatterier med forskjellige kapasiteter fra hele vårt utvalg. Avhengig av dine behov, ditt bruk, din applikasjon og energiinfrastruktur, kan vi finne riktig batteri og riktig lader for deg. Alle våre smarte ladere har dynamisk energibegrensning, som styrer energiforbruket og unngår kostbare ‘topper’ i strømpris. Når du lader flere trucker samtidig, vil laderne sende mest strøm til trucken som har det laveste energinivået. Dette forkorter ladetiden og forbedrer energieffektiviteten i prosessen med opptil 15%.
Lithium-ion er trygt, effektivt og pålitelig. Noen av fordelene er:
Hvis du håndterer tung last eller har intensiv flerskift drift hvor pauselading ikke er mulig, kan brenselceller være riktig for deg. Påfyll og lading er enkelt og raskt for brenselcelledrevne trucker, samtidig som det reduserer CO2-belastningen.
Inne i brenselcellen blandes hydrogen og oksygen. Når disse reagerer med hverandre produseres det strøm som driver den elektriske motoren, og genererer vann som avfallsstoff. Hydrogen laget med fornybar energi er helt karbonfritt. Når du gjør det om til elektrisitet er det eneste utslippet destillert vann. Hydrogen kan enkelt lagres og transporteres slik at fornybare energikilder kan utnyttes fullt ut.
Brenselceller er gunstig for komplekse, store flåter med flere skift hvor batteribytte er nødvendig. Noen fordeler inkluderer:
Selv om bly/syrebatterier har den laveste startprisen, krever de regelmessig vedlikehold for å opprettholde god stand. Batteriene krever et eget laderom og tar 8-12 timer på å bli fulladet. Batteriet krever også regelmessig vannfylling. Bly/syre har 1,500 ladesykluser og batteriene lades best når de er rundt 20%.
Bly/syre er perfekt for en forenklet logistikkprosess med sirkulære økonomiprinsipper.
En truck med en forbrenningsmotor har lavere startkostnader sammenlignet med en elektrisk truck. Motordrevne trucker er egnet for utendørs bruk og fungerer godt i variert vær. For å kunne brukes inne, kreves det et tilstrekkelig ventilasjonssystem for å håndtere eksosutslippene. Forbrenningsmotorer krever ingen ladetid og er enkle og raske å fylle med drivstoff hvor drivstoff er tilgjengelig.
Toyotas motvektstrucker med forbrenningsmotor står til de europeiske Stage V-reglene for utslipp og er tilgjengelige med to drivstoffalternativer: diesel eller propan, med løftekapasitet opptil åtte tonn.
Trucker med forbrenningsmotor er ideelle for utendørsoppgaver og har flere fordeler:
Fant du den riktige energiløsningen for deg? Nå er det på tide å finne hvilken truck som passer din virksomhet. Nedenfor har vi listet fire eksempler som hjelper deg med å ta et valg.
Anbefaling:
Toyota BT Levio LWI160 er en elektrisk palletruck som er ideell i trange områder som for eksempel i butikker eller produksjonsområder.
Anbefaling:
Vi har et bredt utvalg skyvemasttrucker for alle behov: innendørs, utendørs og i trange områder.
Anbefaling:
Traigo 48-modellene er svært energieffektive, har utmerket sikt i alle retninger og høye løfte- og kjøreegenskaper.
Anbefaling:
Tonero-utvalget fra 1.5 til 8 tonn kommer med kraftige og pålitelige Toyota-industrimotorer som gir uovertruffen kraft og stabilitet.
Ved pauselading gir lithium-ionbatterier mulighet for fleksibel lading. I motsetning til bly/syrebatterier påvirkes ikke levetiden til lithium-ionbatterier av ladefrekvensen. Aktiv pauselading oppfordres for å opprettholde driften. Ved hjelp av I_Site Explorer er det mulig å overvåke batterinivåene og sikre at de til enhver tid er ladet til optimale nivåer. Dersom du lader en truck når den ikke er i bruk, kan du bruke færre batterier og minimere risikoen for uplanlagt utilsiktet nedetid.
Har du flere spørsmål om våre lithium-ionbatterier? Se våre ofte stilte spørsmål her >>
Visjonen vår er zero muda (ingen sløsing) i alt vi gjør. Dette vises også i vår energitilnærming. Vi har forpliktet oss til å være karbonfrie innen 2030 i vår egen virksomhet.
For å oppnå dette løftet har vi satt opp en energipolitikk basert på tre søyler og mål for 2030:
Siden august 2019 har Toyota Material Handling Sverige blitt anerkjent som vår første karbonfrie fabrikk, med nullutslipp og kun bruk av grønn elektrisitet, fjernvarme og flytende biogass.
Les mer om Toyota Material Handlings bærekraftstilnærming i Europa >>