Siden starten i 1946 har TORO utviklet en bred portefølje av matprodukter som for eksempel supper, sauser, ovnsretter, bakemikser og kjølte ferdigretter. TORO har alltid hatt sin hovedfabrikk i Arna, Bergen. Der produseres tørkede produkter på en skånsom måte hvor både smak og næringsstoffer blir godt bevart. Helt siden TORO-fabrikken ble bygget i 1968, har den hatt kontinuerlig utvikling. Bedriften har nylig lagt til fem førerløse trucker i deres eksisterende flåte for å håndtere et stort antall varetransporter for å øke deres konkurranseevne. «Vi er blant de første i Orkla i Norge og Sverige med førerløse trucker i så stor skala», sier TOROs Warehouse Manager, Øyvind Steinsland.
«Vi ser stadig etter muligheter til forbedring for å drive fabrikken fremover», sier Steinsland, som har jobbet på fabrikken i 43 år. «Hvordan kan varer pakkes raskere? Hvordan reduserer vi matsvinn? Hvordan kan varer flyttes på en smartere måte? Dette er bare noen av emnene fabrikken jobber med. Det siste spørsmålet kunne vår langsiktige partner Toyota svare oss på med sine AGV-er.»
Over 30.000 transportoppdrag som tidligere ble utført manuelt, utføres nå av førerløse trucker. «Vi kan flytte varer i fabrikken mye raskere og billigere enn tidligere. Dette styrker vår konkurranseevne», sier Steinsland. Etter ti måneder med testing brukes fem førerløse trucker fra Toyota for å transportere avfall, levere materialer og varer til pakking, og transportere ferdige varer tilbake til lagerområdet.
De førerløse stablerne fra Toyota jobber side om side med manuelle trucker og/eller operatører som går rundt i området. Gjennom hele prosessen har Steinsland og prosjektleder Kjell-Inge Skare samarbeidet tett med Toyota-teamet og understreker at sikkerhet er nøkkelen. «Ekstra sikkerhetssensorer ble montert på AGV-er, i tillegg til spesielle sikkerhetssensorer ved mesaniner hvor høytløftende manuelle trucker jobber», forklarer Steinsland. De førerløse truckene har en maksimal hastighet på 1,2 m/s, og hvis teknologien av en eller annen grunn ikke skulle fungere, kan trucken kjøres manuelt. «Å ha mulighet til å kjøre trucken manuelt er også viktig for å sikre at en potensiell feil på den førerløse trucken ikke påvirker produksjonen», sier Steinsland.
«På fabrikken har vi 450 forskjellige typer varer som må flyttes. Varer skal plukkes og returneres til lageret, blandinger skal transporteres fra mellomlagring til pakking og så videre», sier Steinsland og fortsetter, «dette resulterer i et høyt antall transportoppdrag gjennom året på fabrikken. Planen er å bruke flere førerløse trucker for disse oppgavene i fremtiden.»
Serviceplanene våre holder hjulene i gang i virksomheten din og hjelper deg med å utnytte truckparken din best mulig, uansett merke, slik at du kan planlegge driften uten å være i tvil. Visste du at årlig sakkyndig kontroll på trucken din er lovpåalgt i Norge? Les mer om våre servicepakker i dag.