Science Based Targets-initiativet (SBTi) er den ledende organisasjonen som hjelper bedrifter med å definere mål for reduksjon av klimagassutslipp og vurdere deres vitenskapelige gyldighet. SBTi er et samarbeid mellom CDP, FNs Global Compact, World Resources Institute og World Wide Fund for Nature.
Ved å validere målene for reduksjon av klimagassutslipp som bedrifter har satt opp mot de siste vitenskapelige anbefalingene, gir SBTi et vitenskapsbasert rammeverk og retningslinjer for bedrifter for å sette mål som er i tråd med den nyeste klimavitenskapen, mål som kreves for å begrense de mest dramatiske virkningene av klimaendringer i motsetning til vilkårlige mål.
For å gjøre det mulig for selskaper å sette ambisiøse og meningsfulle reduksjonsmål, gir SBTi også bransjespesifikk veiledning, beregningsverktøy og andre ressurser.
Mer om selskaper som tar grep og Science Based Targets Initiative >
* Carbon Disclosure Project (CDP) – NGO som tilbyr et globalt system for selskaper og byer for å måle, avsløre, administrere og dele miljøinformasjon
* United Nations Global Compact – verdens største bedriftsinitiativ basert på CEO-forpliktelser om å implementere universelle bærekraftsprinsipper og ta skritt for å støtte FNs mål
* World Resources Institute (WRI) – global forskningsorganisasjon innen miljø og sosioøkonomisk utvikling
* WWF – uavhengig naturvernorganisasjon
Scopes er definert av Greenhouse Gas Protocol (GHG Protocol). Disse karbonregnskapsomfangene gjør det mulig å kategorisere et selskaps klimagassutslipp i henhold til deres opprinnelse og deres direkte eller indirekte kontroll. Dette danner grunnlaget for en effektiv utslippsstyring og reduksjonsstrategi.
Dekarbonisering har blitt et av fokuspunktene for selskaper over hele Europa for å begrense global oppvarming til 1,5°C. Det som binder oss sammen er vårt felles ansvar og forpliktelse til å oppnå netto nullutslipp. Faktisk er vi som leverandør fullt engasjert i å nå SBTi-målene, og hjelper andre selskaper med å redusere utslippene sine. Dette betyr total åpenhet og et kompromissløst engasjement for hele vår verdikjede.
Kunder
Våre kunder ser etter pålitelige, tillitsfulle partnere som er forpliktet til vitenskapsbaserte mål, som kan tilby estimater av utstyrets karbonavtrykk og som leverer konkrete tiltak for å redusere dette fotavtrykket på tvers av de forskjellige livsstadiene. Vi prioriterer 6 nøkkelområder for å nå netto null innen regnskapsåret 2041, og gir et klart og håndgripelig veikart.
Leverandører og samarbeidspartnere
Leverandører representerer 30 % av vårt totale karbonavtrykk (Scope 3 - oppstrøms). Å engasjere seg med dem er derfor avgjørende for at vi skal nå våre karbonreduksjonsmål. Vi begynte å samarbeide med de leverandørene som er kritiske for klimatiltak for å få dem til å forplikte seg til SBTi og dele karbondata. Vi undersøker også innovative måter å redusere fotavtrykket til karbonintensive råvarer og batterier. I tillegg til våre leverandører, oppfordres også våre logistikkpartnere til å ta i bruk alternative løsninger for å redusere CO2-utslipp fra transport.
Som et første skritt definerte vi vår grunnlinje (regnskapsåret 2023), det vil si hva vi slipper ut hvert år. Dette resulterte i et program som vil hjelpe oss å nå netto null. Målet vårt er å nå netto nullutslipp i hele verdikjeden innen regnskapsåret 2041. Den største delen av regnskapsåret 2041 ligger i kalenderåret 2040, så dette setter Toyota Material Handling Europe i ledelsen når det gjelder klimaambisjoner.
For å nå våre ambisiøse mål har vi et dedikert netto null-team som sammen med kolleger fra hele organisasjonen og – til dags dato – godt over hundre av våre kunder og 88 av våre strategiske leverandører, fokuserer på seks områder. Finn ut hvor vi er i dag.
Vi definerte seks områder der vi kan dekarbonisere utslippene våre.
Det første området fokuserer på våre Scope 1 & 2 utslipp. De resterende områdene tar for seg våre Scope 3-utslipp. Nærmere bestemt er det andre og tredje området målrettet mot materialer, som står for 23,6% av utslippene våre. Det fjerde området adresserer bruksfaseutslipp,som representerer 66,7 % av våre utslipp, mens det femte området fokuserer på transport, som utgjør 8 % av våre utslipp. Det siste området dekker de resterende 0,7 % av våre utslipp.
Sørg for at all energi som brukes er netto null og forbedrer energieffektiviteten:
Fokuser på de to hovedmaterialene med høyest CO2e-intensitet:
Forbedre øko-design og lastebilens levetid:
Samarbeid med kunder for å bytte til lavkarbonenergikilder:
Optimaliser logistikkløsninger:
Science Based Targets-initiativet (SBTi) gir bedrifter en klart definert vei for å redusere utslipp i tråd med Parisavtalens mål. Mer enn 6000 virksomheter rundt om i verden jobber allerede med SBTi.
For å nå netto nullutslipp, må vi sørge for at karbondioksidet vi slipper ut i luften er balansert med mengden vi fjerner. Denne balansen vil bidra til å stoppe økningen av klimagasser i atmosfæren.
Å oppnå netto nullutslipp betyr at vi må endre helt hvordan vi produserer og bruker energi, hvordan vi transporterer materialer og hvordan vi lager og forbruker varer. Disse endringene er avgjørende for å forhindre de verste effektene av klimaendringene.
En grunnlinje er et referansepunkt (år) brukt for sammenligning mot SBTi.
Det er det ikke. Imidlertid må selskaper som har forpliktet seg til SBTi på eller etter 15. juli 2022 bruke versjon 5 av kriteriene som krever justering med en 1,5°C-bane for de fleste selskaper.
Ja, det er de.
Den 27. mars 2024 har SBTi validert det/de vitenskapsbaserte klimagassutslippsmålene levert av Toyota Material Handling Europe AB i samsvar med SBTi Corporate Net Zero Standard. Målet vårt er å nå netto null i hele verdikjeden innen regnskapsåret 2041.
Les vår 2024 bærekraftsrapport