I enhver bransje er det et mål om å ta i bruk teknologier med lite karbon, som i de fleste tilfeller betyr å bruke elektrisk kraft. Som et resultat av dette, er det større etterspørsel etter både strøm og infrastrukturen som brukes for å levere den. Bare tenk på hvor mange elbil-ladere som har blitt installert over hele landet.
Lagre ønsker å ta i bruk elektrisk kraft, men de ønsker ikke å bli begrenset av kapasiteten til nettet, eller tiden det tar å lade et batteri. Det er her brenselceller kommer inn. Ved å driftes med hydrogen, tar de bare 2-3 minutter å fullade, har nullutslipp dersom grønt hydrogen brukes, og hydrogen kan enkelt oppbevares på lokasjonen som gir deg kontroll over forsyningen.
90% av Toyotas trucksortiment er elektrisk, inkludert trucker drevet av lithium-ionbatteri og hydrogen. Faktisk strekker Toyotas erfaring med hydrogendrevet trucker tilbake mer enn 15 år.
Brenselcellesystemet på en truck består av brenselceller, en 350-bar hydrogentank, et lite lithium-ionbatteri for midlertidig lagring av energi, og en vifte. Alt dette inngår i en støpt ramme på størrelse med et klassisk bly/syrebatteri, og kan monteres relativt enkelt på en vanlig elektrisk truck.
Inne i brenselcellen blandes hydrogen med luft, hvor det reagerer med oksygenet i luften for å produsere vann. Gjennom denne kjemiske reaksjonen frigjøres elektrisk energi, og denne energien samles for å drifte den elektriske motoren som trucken bruker til kjøring, løfting og tilting.
Vil du lære mer om hydrogenbrenselceller på trucker? Les våre ofte stilte spørsmål >>
Er du usikker på om hydrogen er det riktige valget for deg? Still deg selv denne listen med spørsmål. Dersom du svarer “nei” på alle spørsmålene, kan det være lurt å vurdere en annen energikilde. Jo flere ganger du svarer “ja”, desto mer sannsynlig er det at hydrogenbrenselceller er det beste valget for deg.
Dersom du kjører flere skift hvor truckene brukes konstant, kan det være en utfordring å finne tid til å lade truckene. Med brenselceller tar det bare 2-3 minutter å fylle tanken, og det passer derfor enkelt inn i hverdagen til en truck.
Tungt arbeid har høyere energibehov, som betyr at truckene må fylles oftere. Her kommer brenselcellene til sin rett med den korte fylletiden som holder nedetiden på et minimum.
Mange bedrifter har forpliktet seg til å redusere sine CO2-utslipp til et visst nivå. Brenselcelle-teknologi kan være et stort steg i denne retningen: når det brukes grønt hydrogen, har brenselceller nullutslipp.
En større flåte med ulike typer trucker som kan drives av én hydrogenfyllestasjon sparer deg tid, plass og kostnader.
I motsetning til bly/syrebatteri, kan hydrogenbrenselceller jobbe i kjølige temperaturer uten tap av effektivitet.
Bedrifter som allerede har andre kjøretøy som drives av hydrogen kan enkelt bytte til brenselceller på sine trucker og begynne å høste fordelene med en gang.
Hydrogen oppnås ved å skille det fra de andre elementene i molekylene der det forekommer (som i vann, hydrokarboner og biomasse). De to vanligste metodene for å gjøre dette er dampreformering og elektrolyse. Av disse anses elektrolyse som den reneste prosessen. Hvis elektrolysen drives av en fornybar energikilde (som solenergi eller vindkraft), kan sluttproduktet kvalifiseres som ‘grønt hydrogen’.
Det er mulig å produsere sitt eget hydrogen ved hjelp av din egen elektrolysemetode. Alternativt kan det leveres via ledninger på taket eller under jorden, eller gassflasker eller spesielle lastebiler. Dette betyr at lagring og påfylling kan foregå både innendørs og utendørs.
Hydrogenbrenselceller har lenge blitt ansett som et miljøvennlig alternativ, men i dag er det i tillegg praktisk. En truck drevet av hydrogenbrenselceller er:
Truckene kjører utslippsfritt, da destillert vann er det eneste avfallsproduktet. Å bruke ‘grønt hydrogen’ gjør hele hydrogenets livssyklus karbonnøytralt. I tillegg er det ingen giftige kjemikalier involvert, som gjør det trygt for truckførere.
Drivstofftankene har lang levetid med lave vedlikeholdskrav. Det er ingen ytelsestap under bruk og hyppig påfylling er mulig uten å skade batteriets levetid.
Påfylling tar bare 2-3 minutter og det er ikke behov for batteribytte. Hydrogen kan lagres på ulike måter og trenger ikke et eget laderom eller ventilasjonssystem. Dette gjør hydrogenbrenselceller til et svært produktivt alternativ.
Påfylling kan gjøres når som helst, både innendørs og utendørs, og ved lave temperaturer. Tanker kan ettermonteres på eksisterende trucker og tar ikke for mye plass.
Å bytte til trucker drevet av brenselceller krever en forhåndsinvestering i hydrogeninfrastrukturen for ditt anlegg. Denne investeringen begynner å betale seg tilbake umiddelbart gjennom regelmessige besparelser i driftskostnader. Hvor lang tid det tar å betale ned helt, avhenger av driften din. Det er verd å analysere dette nøye før du bestemmer deg for om brenselceller er riktig for deg.
Generelt vil en løsning med brenselcelle gi flest bedriftsfordeler for store flåter med én lokasjon. Operasjoner hvor trucker gjennomgår flere skift eller hyppig batteribytte vil også ha fordeler.
Det er imidlertid andre faktorer du må vurdere før du bytter. For å være sikker på at du tar det riktige valget, kan du ta quiz-en lengre opp på denne siden.
Rundt 90% av Toyotas flåte av elektriske trucker er i dag tilgjengelig med brenselcelleteknologi, og vi utvider stadig. Vi bruker hydrogenkraft i våre egne produksjonsanlegg i Japan og Italia, samt med partnere i Frankrike, Finland og Norge. Fra denne praktiske erfaringen har vi fått førstehåndskunnskap om kravene, mulighetene og utfordringene når det gjelder installasjon av hydrogenkraft. Dette er noe vi viderefører til våre kunder.
Vil du lære mer om trucker med hydrogenbrenselceller? Les våre ofte stilte spørsmål>>
Din lokale Toyota-representant vil gjerne snakke deg gjennom vårt sortiment og gi deg råd om hvordan du kan bruke brenselceller til din fordel.
Den hydrogendrevne trucken fikk noen lovende tilbakemeldinger og mange positive reaksjoner hos AET:
'Etter å ha brukt trucken, kan vi sammenligne egenskapene til hydrogentruken med fordelene til en elektrisk gaffeltruck. Tilpasningsvennlig, smidig, nesten helt lydløs og ikke mer eksos. Videre, etter en lang og spesielt produktiv dag, kan vi umiddelbart fylle på trucken igjen'.
Luc De Ben, terminalstøttekoordinator ved AET
Les hele historien her>>