Trendene er klare, dagens forbruker verdsetter bekvemmelighet, sunn mat og levering til rett tid. Flere ferske og kjølte produkter bestilles i mindre kvanta. Det blir mindre enkeltpaller inn og ut fra butikker, så kjølekjeden må bli så fleksibel som mulig for å holde kostnadene under kontroll:
Minimere nedetid og ha tilgang til riktig teknologi.
Maksimere plassen og beholde fleksibiliteten.
Holde arbeidere og utstyr varme nok til å holde effektiviteten høy.
Kjølte (omgivelsestemperatur ned til 0°C) eller frosne (under 0°) operasjoner krever magre, effektive løsninger som minimerer sløsing med plass, ressurser og tid, samtidig som de sikrer pålitelighet i disse krevende miljøene. Vi har en lang historie og erfaring med å jobbe i lavtemperaturoperasjoner, og tilbyr et komplett utvalg av kjøretøy og løsninger for kjøledrift samt dedikerte fryselagerløsninger.
Toyotas komplette gaffeltruckserie er konstruert for å fungere effektivt ned til 0°C uten spesialtilpasninger. For temperaturer ned til -30°C vil de fleste trucker imidlertid måtte tilpasses. Slike tilpasninger kan være maskiner utført i rustfritt stål, hydraulikkolje for bruk i kalde omgivelser, sklisikre plattformer, oppvarmede batterier osv. Toyota tilbyr en rekke trucker; jekketraller, plukktrucker, skyvemasttrucker og smalgangstrucker (VNA), så vel som motvektstrucker som kan tilpasses for bruk i kalde omgivelser. Noen trucker krever lite modifisering, f.eks. Toyota BT Levio palletrucker og BT Staxio stablere trenger ganske enkelt hydraulikkolje for bruk i kalde omgivelser – i alle andre henseender er de ferdig forberedt for kjølerom med helt forseglede komponenter. Alle maskiner som er klargjorte fra fabrikken for drift i lavtemperatursoner er tydelig merket med snøfnugg-symbolet. Dette hjelper med å redusere kostnadene ved å redusere risikoen for at truckene blir brukt feil.
Drift av truck i kjøle-/fryselager er en av de tøffeste materialhåndteringsutfordringene. Minusgrader kan påvirke truckens batterikapasitet, elektronikk, smøring, karosseri og sjåførers mulighet til å betjene trucken. Effektivitet og oppetid er avgjørende for frosset lagring av matvarer varer (som fisk, kjøtt, frukt, meieri osv.). For å forhindre driftsstans og reparasjonskostnader anbefales derfor dedikerte trucker for bruk i kjøle-/fryselager sterkt. Avhengig av modell, er truckene utstyrte med nødvendige komponenter (kjølelagerolje, rustfrie stålaksler, fryseromsplattform, ...) for å holde produktiviteten høy i kalde omgivelser. For å finne ut hvilke trucker og spesifikasjoner som passer til ditt kjøle/fryselager, kan du kontakte oss for å få mer informasjon evt. avtale tid for en befaring.
Våre trucker og løsninger brukes i praktisk talt alle sektorer og omgivelser. Du kan velge blant et bredt utvalg av materialhåndteringsutstyr, inkludert manuelle og automatiserte trucker, alt bygget i henhold til høykvalitetsstandardene i Toyota Production System. Alt dette i tillegg til forskjellige energiløsninger, flere typer reoler som passer til dine varer og tilgjengelige arealer, og service tilpasset dine behov som dekker et bredt nettverk i Europa.
Kondensering er en av de største tekniske utfordringene for ditt kjøle-/fryselager. Når du kjører fra kald til temperert sone, vil det dannes fuktighet over hele trucken, som kan fryse til is når du kjører inn i kulden igjen, og ødelegge truckens komponenter. Derfor anbefaler vi å ha et nedkjølt rom utenfor kjøle-/fryselageret for å minimere kondens på trucker og gods. Eller å holde seg utenfor det kalde området til trucken er tørr før den kjøres inn igjen. Et annet alternativ er å oppholde seg i kjølelageret så lenge som mulig: li-ion-batterier for fryselager tillater lading og kjøring av trucken i fryselager over en lengre periode.
I tillegg til skikkelig klær og opplæring for truckførerne som må jobbe i temperaturer ned til -30 ° C, er også lukkede kabiner med varmeapparat tilgjengelig. Disse vil holde truckførerne varme, og hjelpe til med å holde føreren produktiv gjennom hele skiftet. I kombinasjon med litium-ion-batteriet med varme, kan trucken også lades i kjølelagerområdet i pauser. Dette fører til høy effektivitet, samtidig som du eliminerer behovet for batteribytte og kondensproblemer.
Både bly/syre og litium-ion-batterier kan brukes i fryselager. Men visste du at bly/syre-batterier mister en betydelig mengde energi når de benyttes i et kjøle-/frysemiljø?
Lithium-ion-batterier mister derimot liten eller ingen batteriytelse i fryselageret og har en energieffektivitet som er opptil 30% høyere enn bly-syre. Dette gir lengre kjøretid, og i kombinasjon med evnen til å lade i kjølelageret takket være vår batterivarmeløsning, kan truckene prestere kontinuerlig gjennom hele skiftet. Å ha trucken kontinuerlig inne i det kalde lageret forhindrer kondensproblemer som oppstår når du hyppig kjører inn og ut av et kjølerom.
Bruk av plass i kjøle-/fryselager er ekstremt viktig ettersom kjølt luft er dyrt. Spesielt i kjølelager med temperaturer så lave som -30 ° C, bør plassen fylles så effektivt som mulig. Reolløsninger med Shuttle og/eller mobile reoler er gode måter å maksimere bruken av plass mens du holder gjennomstrømningen av varer høy.
Den verdensledende matprodusenten, Döhler, trengte en løsning for å lagre tusenvis av paller med mat i kjøle- og fryserom. Toyota Material Handling leverte derfor en reol- og shuttleløsning som passet perfekt til deres lager takket være effektiv plassutnyttelse.
Foster Fast Food var på utkikk etter en plassbesparende løsning for effektivt å håndtere og lagre sine frosne, kjølte og omgivende varer. Etter at de allerede hadde Toyota-trucker i drift, returnerte de til Toyota Material Handling for en fryseroms-truck og pallereoler med smal gang.