Inne på lageret hos Tine på Tunga i Trondheim står skolemelken klar til å kjøres ut til ivrige elever. Rundt oss er det yoghurt, melk og Biola så langt øyet kan se, og selv om det egentlig skal være vår er det samme temperatur her inne på kjølelageret som ute.
Det summer av folk som alle er i full sving med arbeidsdagen, men én arbeider holder seg litt mer for seg selv. Kledd i oransje og svart konsentrerer han seg om sin faste rute, og utfører den samme operasjonen, døgnet rundt, med millimeterpresisjon. Han går aldri lei, og tar aldri kaffepause.
– Det er som å ha to årsverk som går døgnet rundt uten stopp, sier systemkoordinator Ronny Alstad Hansen ved Tine Midt-Norges anlegg i Trondheim i en melding sent ut av Toyota Material Handling Norway.
Han snakker om den splitter nye AGV-en (Automated Guided Vehicles), levert av Toyota Material Handling – en Toyota BT Staxio - SAE160. Den har tatt over stafettpinnen etter AGV-en «Biola», som akkurat har gått av med pensjon etter over 18 000 driftstimer. Det tilsvarer om lag 10 årsverk – og da uten en eneste ferie- eller sykedag.
– Om den gamle trucken har tjent seg inn? Ja, uten tvil.
Hansen og Tine Tunga satset på automatisert lager allerede for 10 år siden og har ikke sett seg tilbake. Siden 2013 har «Biola» kjørt paller med nettopp Biola og Go`morgen-yoghurt fra automatlager til gjennomløpsreol nærmest uten stans, en distanse på om rundt 10 meter.
– Det er et kort strekk og det ville vært en ganske kjedelig og repetitiv jobb for en ansatt, men en perfekt oppgave for en førerløs truck. I tillegg er den mye mer skånsom for inventaret. Folk kan være travle og uoppmerksomme, men det er ikke en AGV. Derfor er det nærmest fritt for skader på den siden av reolen der AGV-en går, sier Hansen.
Den førerløse trucken er koblet opp mot Swisslogs WM-system som gir beskjed om hvilken plass i reolen pallen skal plasseres. Ruta som kjøres er basert på laserteknologi der trucken navigerer etter reflekser i lagermiljøet. Den gamle trucken brukte rundt to minutter på hver tur, mens den nye AGV-en har allerede vist seg å være enda litt raskere.
– Den nye modellen som vi har levert til Tine nå har en av de mest presise formene for navigering på markedet med et maksimalt avvik på 10 mm, forteller Karim El-Kelish, leder for løsningssalg hos Toyota Material Handling.
Han legger til at det er flere oppgraderinger på den nye modellen som kommer kundene til gode. I tillegg til at den er mer effektiv i lasteoperasjoner har den oppgraderte sikkerhetssensorer og større rekkevidde på løft. Det nye lithium-batteriet er også vedlikeholdsfritt. Du slipper vannpåfylling og utlufting ved lading og batteriet er lukket, noe som gjøre det enda sikrere.
For Hansen hos Tine er det enda en fordel med det nye batteriet som han setter ekstra stor pris på.
– Det gamle batteriet måtte skiftes og lades manuelt, mens den nye AGV-en kjører bort og lader seg selv ved behov eller når den ikke har noen oppdrag. For oss betyr det langt færre manuelle operasjoner enn tidligere, sier Hansen, og legger til:
– Også kjører den mye smidigere. Bare etter noen dager ser vi at tiden per transport har gått ned. Før kjørte den 30 paller i timen, nå tror vi den kan komme opp i 40. Slike små forbedringer utgjør veldig mye for oss i løpet av et helt år.
El-Kelish forteller at det er enkelt å regne hjem en AGV-basert løsning, men det er også mulig å ta det som en leieløsning.
– Det kan være en kortere vei til målet og du slipper å søke investeringsmidler. Samtidig er det viktig å påpeke at ved en investering har du tjent den inn i løpet av et par år. I tillegg får du frigjort personell til andre, mindre monotone, arbeidsoppgaver. Det er vinn vinn for alle, sier El-Kelish.
Tilbake på kjølelageret på Tunga kjører den nye AGV-en fortsatt sin faste rute i sitt eget tempo. Utskiftningen av den gamle har gått uten store problemer – med minimal nedetid. Mye takket være et godt samarbeid, forteller Hansen.
– Det har vært gjort en stor jobb i forkant hvor alt har blitt testet nøye og klargjort for å unngå nedetid. Der har Toyota Material Handling vært veldige gode og det har nærmest vært «plug and play» fra start, forteller Hansen.
Så gjenstår det å se om den nye AGV-en blir hetende Litago, Go`morgen eller kanskje blir det Biola 2? En ting er i alle fall sikkert: Den gjør jobben like godt, uansett.