Tekst og foto: Henning Ivarson. Saken ble første gang publisert på tungt.no - 2016
Den første industrielle revolusjonen kom hit på slutten av 1870-tallet da hjørnestensbedriften Dale Fabrikker ble etablert. Nå har en ny industriell revolusjon feid over tettstedet.
Alt foregår inne i fabrikkbygningene til Rolf Hagebø, og man blir fort imponert straks man går inn. I flere år foregikk både produksjonen av engangspaller og spesialpaller og -kasser, i tillegg til sortering, reparasjon og lagring av EUR-paller helt manuelt. Og så ble han bitt av automatiseringsbasillen.
I dag er virksomheten hans i Dale blitt så fullautomatisert at svært mye kan gå av seg selv – også på natten. Selv er han bare innom fabrikken et par ganger i måneden og holder seg primært på kontoret på Osterøy.
Etter å ha vært en trofast bruker av Toyota- og BT-trucker i nær en mannsalder fikk han kontakt med avdelingen for Logistic Solutions i Toyota Material Handling Norway for å kartlegge muligheten til å ta i bruk AGV-er i forbindelse med inn- og utlagring av EUR-paller i to etasjer. Avdelingens prosjektleder Vidar Nordby forteller at han og salgsansvarlig Jonny Tjøstheim raskt tok turen over fjellet og målte opp de to etasjene for å finne frem til en løsning. Etter hvert jobbet de også nært med ITO Intern Transport som Rolf hadde engasjert for den øvrige internlogistikken, inkludert automatisk flyt av paller gjennom både sortering og lagring.
Rolf forteller at Tjøstheim og Nordby raskt kom frem til en løsning for AGV-ene som skulle gå i femte og sjette etasje. Totalprosjektet tok lengre tid enn han trodde, men tatt i betraktning av størrelsen og ikke minst kompleksiteten skulle det nær sagt bare mangle. Han forteller at det gikk tolv tegninger frem og tilbake med tilhørende diskusjoner og innspill fra både ITO og ham selv før de kom frem til et komplett anlegg som Rolf er svært godt fornøyd med.
- Alt i alt har jeg som nevnt investert 34 millioner kroner, men så har jeg da også fått et anlegg som ingen andre har og som ikke minst fungerer. Det er det viktigste.
Rolf er synlig stolt når han viser oss rundt i området der to roboter som ble anskaffet fra Sverige står for det aller meste av produksjonen av nye engangspaller, spesialpaller, tre- og finérkasser.
Det omfattende ITO-anlegget starter ute ved rampen der dataene på innkjøpte EUR-paller først blir registrert på en computer før de deretter blir plassert på én av i alt fire parallelle baner som går inn i bygningen. Etter å ha gått gjennom en palleoppretter føres stablene videre frem til en robot fra ITO som tar én og én pall inn i en boks hvor de blir fotografert ovenfra av et vision-system. Deretter flytter roboten pallen over i en annen boks der den blir fotografert både under og på siden. Rolf kaller dette det usynlige øyet.
– Alt dette skjer helt automatisk, forklarer Rolf. – Alle pallene har en identitet og systemet husker ikke bare hvor den er plassert, men også hva som må gjøres med den, enten det er snakk om å erstatte en kloss eller et ødelagt bord.
Paller som skal til innlagring føres over på en av de to utbanene som går parallelt med dem som går inn. Ved enden av disse går de over en bro på noen få meter som senkes ned og over på en ny bane som fører pallestablene gjennom en tunnel og frem til en heis som tar dem videre oppover i etasjene til AGV-ene. Her holder de orden på ca. 20.000 paller av forskjellige kvaliteter i hver etasje. Datasystemet viser hva som til enhver tid er på lager.
Vidar Nordby forteller at de to AGV-ene er av typen BT AGV med modellbenevnelse SAE 160. De er basert på standardprodukter og produseres i Sverige. Begge har en løftekapasitet på 1.600 kilo og en løftehøyde på 2.350 mm. Hos Pallegrossisten løftes imidlertid pallestablene bare så vidt klar av bakken.
– AGV-ene er laserstyrt og etter å ha målt opp bygget og laget en bakgrunnstegning monterte vi en rekke reflektorer på veggene. Etter å ha kjørt en referanserunde med AGV-er i hver etasje for å lese inn refleksene har vi oppnådd en nøyaktighet på pluss minus 10 millimeter i hele bygget. Det gjelder også i femte etasje hvor det er en rekke søyler, og det er derfor et godt bevis på at slike ikke er noen begrensning for våre AGV-er, sier Vidar, som opplyser at navigasjonssystemet hele tiden mottar signaler fra fire reflektorer. Han legger til at det er svært enkelt å endre layouten hvis det skulle være behov for det.
Sikkerhet står naturligvis i høysetet og foran på AGV-en er det en Sick lasersensor med dynamiske felter som justerer lengden og vinklene etter kjørehastigheten som er optimalisert for høyest mulig effektivitet.
– Bakover, altså i palleretningen, er hastigheten begrenset uten sikkerhetssensor, men siden Pallegrossisten også valgte å montere en tilsvarende sensor under gaffelvognen kan hastigheten optimaliseres og økes også i den retningen. Det bidrar naturligvis til å effektivisere trucken i stor grad, sier Vidar. – Den sensoren støtter også navigasjonssystemet med å gjenkjenne en pall når gaflene nærmer seg en slik. Deretter tar sensorene som er montert på en hengslet plate ytterst på gaflene over. De peker både oppover og fremover og hvis platen skyves til side stanser trucken.
Et siste sikkerhetselement er sensorer som også dekker hver side av AGV-en, og straks man tar tak i ledehendelen blir den som en helt konvensjonell manuell truck.
Rolf unngår naturligvis ikke også å nevne at Pallegrossisten tar kvalitet og miljøansvar på alvor og arbeider etter de sist reviderte ISO-9001:2015 og ISO-14001:2015-normene.
Med automatisering sier det seg selv at virksomheten etter hvert skal få gevinster.
– Jeg ser at jeg selger, klarer å betale regningene og at jeg har penger i banken. Det holder for meg.
Etter å ha vært særdeles aktiv overfor Innovasjon Norge i forbindelse med prosjektet som nå er kommet 99 prosent i mål, lovet Rolf dem at han skulle være rolig et års tid.
– Men det gikk bare én måned før jeg banket på døren til dem på nytt. Nå har jeg fått klarsignal på at Innovasjon Norge vil bidra med både tilskudd og lån til et nytt prosjekt på syv millioner kroner som jeg har på trappene, sier Rolf, som nå planlegger å automatisere lageret i ytterligere en etasje. Mesteparten av pengene skal imidlertid benyttes til å etablere egenproduksjon av pallekarmer.
Også den produksjonen vil bli helautomatisert. Etter å ha lagt inn materialer i den ene enden vil det komme ferdige pallekarmer ut i den andre enden – ferdig stroppet på pall.
- Ja da, jeg innrømmer at jeg er bitt av automatiseringsbasillen, sier Rolf.
Serviceplanene våre holder hjulene i gang i virksomheten din og hjelper deg med å utnytte truckparken din best mulig, uansett merke, slik at du kan planlegge driften uten å være i tvil. Visste du at årlig sakkyndig kontroll på trucken din er lovpåalgt i Norge? Les mer om våre servicepakker i dag.