For 5 år siden kunne vi allerede begynne å se en overgang fra forbrenningstrucker til elektriske trucker innenfor kategorien motvektstrucker opp til 8 tonn. Distribusjonen økte deretter til 70% elektrisk og 30% forbrenningsdrevet. I noen perioder i dag selges oppimot 90% av elektriske trucker, men hva er det som har forårsaket denne endringer?
En av hovedårsakene er det økte miljøfokuset som fins blant bedriftene, men også kravene/ønskene om utslipp i anskaffelseskontrakter. Siden slutten av 90-tallet har man begynt å redusere utslippet fra forbrenningsmotorer. Dette har gradvis blitt gjort, og allerede 1. Januar 2019 endret ytterlige EU-kravene seg for å redusere utslipp.
I dag designes eltrucker slik at de skal være et komplett alternativ til trucker med forbrenningsmotorer, dette med tanke på ytelse, tilgjengelighet og komfort for føreren. Ser man på forbrenningstrucker har de ofte større dekk og en høyere bakkeklaring for å være mer behagelig når det kommer til arbeid på ujevn bakke. Førerkomforten innebærer et godt tilpasset førersete med et godt fungerende varme – og kjølesystem, noe som ofte er ønsket fra kundene. Disse egenskapene kommer også nå med de elektriske truckene.
«I dag designes de elektriske truckene slik at de skal være et komplett alternativ til trucker med forbrenningsmotorer, dette med tanke på ytelse, tilgjengelighet og førerkomfort.»
Generelt sett er en elektrisktruck dyrere å kjøpe enn en forbrenningsbil, men driftskostnadene er relativt lavere. Dette inkluderer energiforbruket, servicekostnadene, sekundærverdiene osv. Tilbakebetalingstiden på en elektrisktruck kan man regne til å være 1-2 år, sammenlignet med den elektriske trucken. På en 2,5 tonns elektrisk truck som kjører rundt 1200 timer pr år, kan man spare rundt 300 000 NOK i løpet av en 5-års periode, kontra en forbrenningstruck med tilsvarende spesifikasjoner.
Introduksjonen av Li-ion batterier har gjort de elektriske truckene mer attraktive å kjøre utendørs, takket være eliminering av behovet for batteribyttet. Noe som igjen innebærer at man ikke har behov for laderom eller spesielt ladeutstyr.
Li-ion lar deg også designe batteriet slik at det passer trucken, og ikke omvendt. Muligheten til å kunne plassere f.eks. 4 celler under gulvet, 2 celler i hvert innlegg, 8 celler i motvekten eller 6 celler i sidebjelkene gjør det mulig å bygge lastebilen mer tilpasset.
Vi ser fram til en videre utvikling av de elektriske truckene med bedre tilpasninger til kundenes ulike krav og ønsker når det kommer til førerkomfort og produktivitet. Samtidig skal Li-ion-batteriene være med å forenkle hverdagen til de som bruker det.