For innendørsbruk tenker man ofte at elektriske trucker er et godt valg, som også er det gitte valget på grunn av at man unngår eksosutslipp og støy som kommer fra dieseltrucker. Innendørs her innebærer romtemperaturer og ikke kjøle-/fryselager. Man trenger derfor ikke tenke på hvordan type hytte man har, hvilken modell, effekt på varmeovner, klimaanlegg, type dekk, belysning osv.
Selv om elektriske trucker anbefales til innendørs bruk, er det ikke forbudt å bruke dieseltrucker. Dersom man ønsker å bruke dieseltrucker må man sørge for at ventilasjonen er tilstrekkelig.
I lang tid har utendørskjøring vært "reservert" for dieseltrucker. Men de siste 10 årene har vi begynt å erstatte dieseltrucker med elektriske trucker også utendørs, noe som har gitt veldig gode resultater. Ytelse og produktivitet er ofte til fordel for elektriske trucker, spesielt med tanke på hastighet, akselerasjon og klatreevne. Med dagens førerhytter er førerkomforten også like høy som i en dieseltruck.
Hvordan underlaget er og hvor tilnærmelig den er, er noe man bør tenke ekstra på. En elektrisk truck har oftere litt lavere bakkeklaring enn en dieseltruck. Dersom man har er godt vedlikeholdt uteområde skal heller ikke dette være noe problem.
Hvis du skal kjøre både innendørs og utendørs bør du tenke på hva slags gods som skal håndteres og hvor mye du kjører inne og ute. Deretter må man bare velge det alternativet som passer best. I 9 av 10 tilfeller trekker den elektriske trucken det lengste strået, og det er fremfor alt miljøaspektet som påvirker avgjørelsen.