På Valderøy i Giske kommune på Sunnmøre finner du Johan Giskeødegård AS. Familiebedriften har produsert klippfisk i over 80 år og har holdt til på denne værharde øya siden 70-tallet. I januar måned er det lite snø på bakken. Det er grått, regnet faller fra himmelen og vinden blåser konstant.
Men det er ikke været utenfor produksjonslokalene som byr på de største utfordringene for daglig leder Johan Giskeødegård. Innenfor lokalenes fire vegger er det et mye røffere klima som venter.
Giskeødegård har rundt 20 ansatte og omsetter for 120 millioner kroner i året. Spesialiteten på huset er klippfisk, som de eksporterer til en rekke bacalaospisende land i Sør-Amerika og Europa.
Én viktig del av delikatessen er salt.
- Vi bruker rundt 2000 tonn med salt i året. Salt og fukt byr på ekstreme påkjenninger for truckene våre. Det tar ikke lang tid før ting ruster. Selv utstyr som skal være rustfrie, ender opp med rust her inne, sier Giskeødegård.
Inne i lokalet er flere folk i sving med å rense fisken. I tillegg har Giskeødegård fem trucker fra Toyota Material Handling som er i full sving. Karene med fisk fraktes rundt omkring, og en stor bølge med saltlake skvulper over hele kjøretøyet og farer over gulvet som en tidevannsbølge.
Saltnivået og fukten fører til at man må ta sine forholdsregler for å sørge for at maskinene skal kunne være i drift til enhver tid.
- Det handler blant annet om å sørge for at kontaktene og motoren er tette, at styringen og drivmotorene er beskyttet og at rørene er galvanisert, sier Tom Karlsen, serviceleder ved Toyota Material Handling.
- Mye blir gjort fra fabrikkens side, men vi gjør også mange lokale tilpasninger. Vi må ofte prøve oss litt frem, og se hva funker best til hvert enkelt sted. De erfaringene tar vi med oss videre i jobben, legger Karlsen til.
Toyota Material Handling har 174 serviceteknikere rundt om i landet og betjener ikke bare egne merker når det gjelder service, men alle merker. Med kunder både offshore og langs norskekysten, må produktene fungere i all slags vær.
Som serviceleder har Karlsen ansvar for rundt 2200 trucker i Møre og Romsdal, og han har ti teknikere som jobber for at de skal være i drift året rundt.
Det er tekniker Christian Dimmen som tar turen når truckene stopper ved Johan Giskeødegård AS.
- Denne gangen var det en feilmelding i forbindelsene med joystickene som måtte sjekkes. Nå er det fikset, sier Dimmen.
Giskeødegård har også tidligere vært kunde ved Toyota Material Handling, men har også prøvd flere leverandører oppgjennom årene. For to år siden valgte han nok en gang Toyota, og det var det to grunner til.
- Vi var i en situasjon der vi hadde behov for å leie trucker i stedet for å eie, og vi fikk et godt tilbud på det. Men det som ble avgjørende var den gode servicen de kunne tilby oss, sier han.
Uten trucker blir det vanskelig for Giskeødegård å produsere klippfisk. Han sier at det er vanskelig å regne på i kroner og ører hva konsekvensene blir hvis en av dem ikke fungerer. Men han er klinkende klar på at driften er avhengig av dem.
- Hvis truckene stopper, går det mye tid tapt. Og tid er penger. I tillegg sparer vi jo mye på at vi slipper å bruke interne ressurser når truckene stopper. Vi får bruke våre folk til det de skal, nemlig å foredle fisk, sier Giskeødegård, som skryter av Christian og resten av teknikerne ved Toytota Material Handling.
- Vi har bare gode erfaringer med teknikerne og servicen ved Toyota. De kommer på kort tid, og har til dags dato aldri stått fast lenge med et problem, sier Giskeødegård avslutningsvis.