- Ærlig snakka - vi har aldri opplevd at en av Toyota-truckene våre har stanset. Disse truckene har en fantastisk driftssikkerhet, og Toyota Material Handling yter ekstremt god service, sier skipsmegler og administrativ leder hos J.P. Strøm Shipping AS, Terje Frengen.
Vi møter ham og J.P. Strøm Shipping AS sine kundekontakter i hovedkontoret for Toyota Material Handling Norge, på Lade. Det er ikke så mange som vet det, men her holder en av byens største bedrifter til, med over en milliard kroner i omsetning på salg og service innen ulike trucker, truckførerkurs og reoler. Frengen fastholder at det ikke bare er skryt han kommer med, men realitet. For å ha trucker som ikke fungerer; det koster penger.
- Dersom vi må stanse hele eller deler av driften vår, så koster det oss penger umiddelbart. Det er derfor ekstra bra at Toyota Material Handling planlegger service og annen oppfølging i god tid og i rolige perioder. På den måten taper vi ikke penger på stans i virksomheten, sier Frengen.
Feedback er viktig Lars Rune Johansen, servicesjef Norge i Toyota Material Handling, setter pris på tilbakemeldingene fra Frengen. Det er nettopp slike signaler Toyota vil ha fra kundene sine.
- Fornøyde kunder er det viktigste for oss, derfor har vi også egne evalueringer i etterkant av alle oppdrag vi har for kundene. Å få det servert på denne måten, er likevel ekstra stas, smiler Johansen.
J.P. Strøm Shipping AS kjøpte 15 trucker fra Toyota på 80-tallet. Den gang var det vanlig å eie og ha ressurser internt for drift og reparasjon. I dag er det leie som gjelder for både J.P. Strøm Shipping AS og de fleste andre kundene, kan Johansen opplyse.
- Mange av kundene vil slippe å binde opp kapital i kjøp av slikt utstyr. Stadig flere av våre kunder leier trucker, for å frigjøre kapital til andre ting, sier Lars Rune Johansen, mens vi går rundt i Toyota-lokalene på Lade. Sammen med Frengen og Johansen er også Anders Nordli, som har kundeansvaret for J.P. Strøm Shipping AS, samt Petter Kynnø, som er serviceleder.
Som en del av en av verdens største selskaper, er det naturlig at det henger plakater med læresetninger fra «The Toyota Way» rundt omkring. Dette er selve filosofien for hvordan Toyota-konsernet jobber.
- Vi ønsker hele tida å forbedre oss og utvikle oss. Toyota har allerede en stor del av markedet for salg, utleie og service, men vi vil likevel ta nye steg for å bli enda flinkere, sier Johansen. Toyota Material Handling betjener ikke bare egne merker når det gjelder service, men alle merker.
Han er også opptatt av at kundene skal ha utstyr som fungerer rent teknisk. Driftsstans koster som sagt penger, men det handler også om at Toyota vil levere produkter som står seg i alle slags vær og klima.
- Vi har kunder og avdelinger over hele Norge, både offshore og inne på land. Alt fra industribedrifter til fiskemottak langs norskekysten. Norge er et land med mye vær og da må produktene våre fungere uansett forhold, sier Johansen.
Vi går forbi en del av lokalene der det foregår kurs. Hvert år utdanner Toyota Material Handling over 4000 personer, som da får truckførerbevis.
- Det gjør at spesielt yngre mennesker stiller bedre i kampen om både vikariater og andre jobber, sier Johansen.
Inne i Toyota-lokalene står flere titalls ulike trucker – både brukte og helt nye.
- Vi selger eller leier ut brukte trucker også. I tillegg har vi trucker vi kan sette inn for kunder, som av en eller grunn opplever at trucken ikke fungerer. Han har 14 serviceteknikere i Trondheim, og 180 i hele landet, å rutte med. Det gir en unik slagkraft i det norske truck-markedet.
Selve truckene er også blitt bedre. Uavhengig av driftssystem, så er dette maskiner som får bedre og bedre teknologi. Toyota er blant annet på full fart inn med landets første hydrogen-drevne trucker og alle maskinene sertifiseres hvert eneste år med en sakkyndig kontroll som er lovpålagt.
- Sikkerhetsperspektivet er også et element her. Dette kan være store og farlige maskiner, så de skal være i topp-topp stand, sier Johansen. Og fortsetter:
- Kundenes behov er som sagt det viktigste. Og vi ser hele tida store endringer i behovene. Fra før har mange av truckene gått på diesel, nå er flere og flere av truckene drevet av strøm. Og nå er selvgående trucker på full fart inn, spesielt i deler av industrien der man jobber med store lager der alt har sin faste plass. Kunder som J.P. Strøm Shipping AS kommer nok til å trenge manuell arbeidskraft i lang tid ennå. Sammen med driftssikre trucker selvsagt, smiler Lars Rune Johansen.
Siden de kjøpte 15 trucker på 80-tallet, har J.P. Strøm Shipping AS i dag fem ordinære trucker gående. Noe av grunnen til at det er så mange færre, er at hele shippingindustrien har endret seg. Både de som tar imot eller sender ut materialer, og skipene som kommer, har fornyet arbeidsprosessene.
- Teknologien som brukes for å laste og losse, har blitt mye bedre. Derfor klarer vi oss med færre trucker. Men da er vi som sagt avhengig av at de hele tida er i drift, sier Frengen.
Stadig mer salg, utleie og kommunikasjon går nå over nettet. Toyota Material Handling har en forholdsvis ny og moderne nettbutikk, der kundene kan løse det meste av oppgaver.
- Vi gjør det enkelt for kundene å bestille jekketraller, vogner, service, deler eller nye og brukte trucker, når det passer dem, i vår nettbutikk. Dette gjør at vi er tilstede også utenom ordinære åpningstider. Vi ser at trenden med økt onlinehandel generelt, også påvirker kjøpemønstre til mange av våre eksisterende kunder og ikke minst nye kunder.
- Selvsagt står våre selgere og medarbeidere ellers til disposisjon for kundene, men vi opplever at stadig flere synes det er greit å løse en del av behovene via nett. Og det legger vi selvsagt til rette for, sier Sara Solhaug, salgssjef med ansvar for nettbutikken.