"G" i ESRS-rammeverket står for kontrollert og transparent bedriftsledelse. Offentliggjøringen skisserer krav til detaljert bedriftsrapportering om emner som bedriftens verdier eller styrings- og kontrollprosesser.
‘Vi har som mål å bygge en etisk forretningskultur på tvers av verdikjeden vår, det er derfor vi fokuserer på retningslinjer, prosesser og KPIer’
Lars Hägerborg
CFO, Toyota Material Handling Europe
Vår overholdelseskomité har ansvaret for å føre tilsyn med spørsmål om lovlig overholdelse - inkludert vår tilnærming til anti-bestikkelse og korrupsjon og konkurranselovgivning.
Vi har etablert retningslinjer og retningslinjer for å sette interne standarder, som fører til en harmonisert måte å jobbe på. Retningslinjer er obligatoriske, retningslinjer gir rom for lokale enheter å implementere.
Våre leverandører har fulgt oss på vår ESG-reise i mange år. Vi har bedt dem om å bli ISO14001-sertifisert, da dette sikrer overholdelse av miljølovgivningen og krever retningslinjer fra leverandører for å redusere deres miljøpåvirkning. Som et resultat av denne forpliktelsen er 98 % av våre direkte materialleverandører med en årlig kjøpsverdi på over € 100K allerede sertifisert.
Vi har også etablert et sett med kriterier, basert på EcoVadis metodikk, som leverandørene må forholde seg til. Vi har også spesielt fokus på at ansatte jobber direkte med leverandører – ansatte får spesifikk opplæring i ansvarlige innkjøp.
EcoVadis tilbyr et globalt bedriftsvurderingsnettverk for bærekraft – bestående av over 150 000 selskaper, fra 160+ land, på tvers av mer enn 200 bransjer. Dens nettbaserte plattform lar multinasjonale selskaper få tilgang til vurderinger av sine utvalgte leverandører.
Som en europeisk organisasjon bruker vi EcoVadis for å administrere våre bærekraftsytelser. Vi har blitt vurdert til over 70 av 100 på vår tilnærming til både forretningsetikk og ansvarlige anskaffelser.
I vår siste bærekraftsrapport ble fem relevante emner vurdert som materiale basert på den nyeste materialitetsmatrisen og derfor inkludert i vår rapporteringsprosess: 'Governance', 'Compliance', 'Bestikkelse og korrupsjon', 'Risk Management' og 'Ansvarlig innkjøp'.
Etter en ny dobbel vesentlighetsvurdering (DMA) – fokusert på hvilke områder som vil ha størst innvirkning på vesentlighet og økonomisk vesentlighet på Toyota Material Handling Europe – identifiserte vi to vesentlige problemer: Bedriftskultur, forebygging og deteksjon inkludert opplæring og hendelser.
En dobbel vesentlighetsvurdering (DMA) er en avgjørende komponent for at selskaper skal tilpasse seg EUs Corporate Sustainability Reporting-direktiv (CSRD). Bedrifter må ikke bare vurdere hvordan deres aktiviteter påvirker mennesker og miljø på tvers av verdikjeden, men også forutse hvordan bærekraftspørsmål kan påvirke selskapet økonomisk. DMA-resultatene gir strategisk retning, og vi vil vurdere og justere deres tilknyttede mål årlig for å gjenspeile våre stadig skiftende materielle problemer og for å sikre samsvar med CSRD.
Code of Conduct er vårt grunnleggende kompass, som inneholder veiledning og et sett med bindende regler angående etisk oppførsel for alle ansatte. Dokumentet består av regler som dekker temaer som diskriminering og menneskerettigheter, og gir veiledning om bruk av selskapets eiendeler, innsidehandel, overholdelse av lokal lovgivning og miljøvern.
Alle ansatte, blant andre, blir opplært i våre etiske retningslinjer halvårlig, med regelmessige oppdateringer og halvårlige opplæringskurs som garanterer at ansatte er klar over eventuelle endringer eller tilpasninger.
Vår hjelpelinje for etiske retningslinjer er en tredjepartsplattform, tilgjengelig for alle ansatte, leverandører og kunder som ønsker å ta opp bekymringer. Tilgjengelig hver dag, 24/7, kan den nås via telefon eller via nettsiden for å ta opp eventuelle bekymringer. Administrert av vår leder for juridisk rådgiver kan du også be om å få hjelp fra en uavhengig tredjepart, hvis anonymitet er foretrukket.
Mer informasjon om varsling og anti-gjengjeldelsesprosedyrer >>
Les mer om G1 - Forretningsatferd i vår bærekraftsrapport >>