VNA-trucker er spesialdesignet for påfylling og ordreplukking i høy-densitets lager og distribusjonsområder. Høy densitet betyr at mer kan lagres ved å smalne gangbredden, noe som bidrar til å maksimere lagringsplassen. De fleste modellene i Toyota VNA-serien kommer med et leddet chassis, noe som gjør denne serien, med sin utmerkede stabilitet og manøvrerbarhet, perfekt for arbeid i veldig smale ganger. Serien har lastekapasiteter mellom 1000 kg og 1500 kg og benytter både skinne- og trådguiding.
Å kjøre i smale ganger og løfte i høyden er ikke en enkel jobb. Operatører trenger riktig opplæring når de jobber med disse krevende oppgavene. Heldigvis kan de stole på en rekke verktøy og funksjoner som støtter dem gjennom hele skiftet.
Det Personlige Beskyttelsessystemet (PPS) er en funksjon som gjør det mulig for Toyota BT Vector smalgangstrucken å redusere hastigheten før den stopper helt når den oppdager hindringer i sin vei, og tar over kontrollen fra føreren. PPS består av to sikkerhetsskannere, én foran og én bak på trucken.
Spesielt ved arbeid i stor høyde har føreren begrenset sikt mot bakken nedenfor. Skanneren foran på trucken skaper to soner – en varselssone og en stopp-sone – for å hjelpe føreren med å unngå mulige kollisjoner i gangen.
Førerergonomi er en prioritet. Operatørene tilbringer mange timer daglig i disse truckene. Et ergonomisk setedesign og intuitive kontroller med fargeberøringsskjerm gjør betjeningen av Toyotas smalgangstrucker svært komfortabel.
Integrert forhåndskontroll og smart tilgang gir en enkel og sikker oppstart. Situasjonsbasert informasjon samles inn for å øke produktiviteten og sikre trygg drift.
Det kompakte førerrommet gjør det enkelt for operatørene å gå av og på trucken, og gir dem mulighet til å arbeide oppreist om ønskelig, noe som øker produktiviteten.
Energibehovet for å løfte førerhuset og lasten i BT Vector-serien reduseres med opptil 35 % ved bruk av Toyotas avanserte løftesystem (ALS). Et balansert løftesystem, der gasstanken er koblet til en hydraulisk sylinder, danner et fullt lukket kretsløpssystem. Presis elektronisk kontroll sikrer en sømløs og jevn operasjon.
Energi omdannes til komprimert nitrogen når førerhuset senkes, og gass trykkes opp. Den lagrede energien i form av komprimert gass brukes deretter til å hjelpe med neste løftebevegelse. Som et resultat trenger den hydrauliske løftemotoren kun å løfte litt mer enn selve lastens vekt, noe som sparer energi. Gaffelvogn og mast løftes ved hjelp av utvidelsen av nitrogengass.
Takket være pallplasseringprogrammering beregner Toyotas smalgangstrucker den optimale ruten fra punkt A til B og tar den mest effektive veien. BT Vector tilpasser kjørehastigheten ved å kjøre raskere med lav løftehøyde og langsommere med høy løftehøyde. Dette resulterer i slankere operasjoner, reduserte syklustider og betydelig forbedret produktivitet.
Smalgangstruckene fra Toyota justerer kjørehastigheten takket være gangindikasjonsskilt. Ved begge ender av gangen, der styring i gangen er ekstra viktig, bremser trucken trygt ned, mens den kjører med maksimal hastighet langs midten av gangen. Dette skjer takket være gangindikasjonene AEB (Aisle End Braking) og AES (Aisle End Stop).
Toyota BT Vector smalgangstruck-serien prioriterer sikkerhet ved å tilpasse seg ulike lokale bygningsbegrensninger som takbjelker og ventilasjonskanaler. Dette skjer takket være soneinndelingsfunksjonen: sensorer på smalgangstrucken kommuniserer med RFID-merker som er plassert langs gangen.
Adveo og Toyota's oppbevaringsløsning
Adveo er en av de viktigste europeiske aktørene innen grossistdistribusjon av kontorrekvisita, tjenester og løsninger. De ville ha en partner som kunne støtte prosjektet deres fra start til slutt. «Vår jobb er å forberede bestillinger, ikke å definere alle de tekniske elementene på lageret. Vi manglet ingeniørkompetansen til å utføre prosjektey. Toyota var i stand til å hjelpe oss med design, implementering, sikkerhet og finansieringen», forteller Romain Thénard, Supply Chain Director i Adveo.