Toyota Material Handling Europe og SSAB inngår et fossilfritt partnerskap, og samarbeidet gjør selskapet til den frøste produsenten av materialhåndteringsutstyr som bruker SSAB Zero. Selskapet har sikret leveransen av SSAB Zero-stål, som skal brukes til å produsere gafler og rammer for palletrucker denne våren. Kvaliteten og egenskapene til SSAB Zero-stålet er de samme som for SSABs konvensjonelle stål.
«Vi har som mål å være en leder i den bærekraftige omstillingen av vår verdikjede og bygger en motstandsdyktig forsyningskjede sammen med våre leverandører», sier Giorgio Polonio, VP Purchasing, Supply hos Toyota Material Handling Europe.
«Vi er glade for å samarbeide med Toyota om å produsere neste generasjon materialhåndteringsutstyr med et lavere karbonavtrykk. Toyota Material Handling Europe har vært vår kunde via vårt datterselskap, Tibnor, i over 20 år, og vi intensiverer nå samarbeidet basert på vår gjensidige tillit og felles mål om en fossilfri fremtid» sier Tony Harris, leder for SSAB Europe.
Tidlig i 2024 validerte SBTI Toyota Material Handling Europe vitenskapsbaserte mål for både nær- og langsiktig utslippsreduksjon, med mål om å nå netto nullutslipp senest innen utgangen av 2041. Science Based Targets initiative (SBTi) gir en tydelig definert vei for selskaper til å redusere klimagassutslipp for å forhindre de verste konsekvensene av klimaendringer og støtter ambisjoner om å begrense global oppvarming til 1,5°C.
Som en del av arbeidet mot netto nullutslipp vil selskapet øke bruken av resirkulert stål, produsert med fossilfri elektrisitet og biogass, noe som vil redusere karbonavtrykket fra råmaterialene som brukes i truckene våre. Toyota Material Handling Europe har som mål å gjøre lavkarbonstål til standarden for sine produkter, med start i de mest populære modellene av palletrucker.
Materialet i gaflene og rammen på høyvolummodellen LHM230 skal erstattes med SSAB Zero, som har en 77% reduksjon i CO2 utslipp sammenlignet med jernmalmbasert stål, sett over hele verdikjeden. Dette initiative er et viktig skritt for å redusere materialrelaterte utslipp og bidra til Toyota Material Handling Europes mål om netto nullutslipp innen regnskapsåret 2041 (fiscal year).