Samarbeidstenkning
Toyota Material Handling Europe, utvikler av prisbelønte gaffeltruckdesignløsninger og materialhåndteringsutstyr, tror sterkt på samarbeidende design. Unge talenter bringer inn kreative ideer som fører til innovative løsninger. Siden starten i 2014 har Toyota Logistic Design Competition – forkortet TLDC – vokst jevnt og trutt, og har generert en global ånd gjennom årene og tiltrukket seg talenter fra hele verden.
Laurent Bouzige, sjefsdesigner for strategi og mobilitet hos Toyota Europe Design Development, er begeistret for den nye partneren: «Å ønske Toyota Open Labs velkommen som partner i konkurransen skaper fantastiske muligheter. Det bygger nye broer mellom kreativitet, teknologisk innovasjon og virkelighetsnær innvirkning, i direkte resonans med årets utfordring og dens afrikanske fokus.»
Slagskraftig design for å overvinne logistikk- og leveringsutfordringer
Det viktigste spørsmålet designere blir stilt er: Hvordan kan vi tenke nytt om leveringsløsninger for å overvinne infrastruktur- og tilgjengelighets-, tilgjengelighets- og prismessighetsutfordringer i Afrika? Mangel på strukturerte veinettverk eller standardiserte adresseringssystemer gjør det vanskeligere å nå eller finne afrikanske kunder. Et fragmentert logistikklandskap bidrar til økte driftskostnader for levering på første og siste mil. Spesielt i visse regioner er sikkerhet og trygghet også en stor bekymring.
«I en verden der vi hovedsakelig er avhengige av fysisk arbeidskraft og små kjøretøy for å navigere de ulike infrastrukturutfordringene i Afrika», forklarer Magnus Oliveira Andersson, designsjef hos Toyota Material Handling Europe, «er behovet for innovative løsninger stort. Å håndtere disse utfordringene med slagkraftig, sirkulær design forbedrer ikke bare tilkoblingsmuligheter og tilgang, men driver også økonomisk vekst, forbedrer handelsmuligheter og påvirker individuelle liv på meningsfulle måter.»
Bedømmelseskriterier
Konkurransen aksepterer bidrag i fire forskjellige kategorier: Produktdesign, digitale plattformer, forretningsinnovasjon og en åpen kategori, som ønsker unike og kreative bidrag som ikke passer inn i tradisjonelle kategorier, men som viser betydelig innvirkning eller innovasjon, velkommen.
Ideer som presenteres bør tilby effektive løsninger som utfyller eller forbedrer transport i første og siste mils levering, effektiviserer logistikkprosesser eller forbedrer tilkoblingsmuligheter i leveringsoperasjoner. Designere utfordres til å tenke på muligheter for å gi vanskeligstilte samfunn tilgang til viktige forsyninger som medisin, mat og utdanningsmateriell. Når man ser på det større bildet, støtter sterkere og forbedrede lokale systemer internasjonal handel og bidrar til en bedre livskvalitet for samfunnet generelt.
Mer enn en konkurranse
Toyota Logistic Design Competition er mer enn det tittelen antyder. Det er en plattform for unge designere til å vise frem kreativiteten sin på en global scene, og det er en åpen invitasjon til friske, innovative ideer som driver frem reell endring og overgår konvensjonelle barrierer.
Registreringen avsluttes 1. desember 2025, og vinnerne vil bli annonsert neste sommer.