Som både produsent og løsningsleverandør ser vi etter muligheter, både i våre egne prosesser og til støtte for våre kunders operasjonelle aktiviteter, for å redusere vårt operasjonelle klimafotavtrykk. Vi gjør det ved å utnytte vår teknologibaserte portefølje og ta bevisste design- og produksjonsvalg: overvåke data, unngå avfall, prioritere effektiv energi- og utslippsstyring og fokusere på lavkarbonløsninger. Vi tilpasser våre miljøavsløringer med European Sustainability Reporting Standards (ESRS): E1 Klimaendringer, E2 Forurensning, E3 Vann og marine ressurser, E4 biologisk mangfold, E5 Ressursbruk og sirkularitet.
‘Vi har som mål å være ledende innen klimahandlinger, og opptre ansvarlig innen klimautfordringer’
Per Fyrenius,
Senior Vice President Corporate Development
SBTi har bekreftet at våre nære og langsiktige mål oppfyller alle kriterier når det gjelder tidsramme, utslippsdekning og ambisjoner, og at vår Scope 1 & 2 målambisjon støtter en 1,5°C bane, det vil si ambisjonen om å begrense global oppvarming til 1,5°C.
Nære og langsiktige mål Toyota Material Handling Europe AB forplikter seg til -validert av SBTi - å inkludere følgende forpliktelser:
Vi har også satt et vitenskapsbasert netto nullmål for å nå netto null klimagassutslipp over hele verdikjeden innen FY2041 – den mest ambisiøse betegnelsen tilgjengelig gjennom SBTi-prosessen. Direkte utslippsreduksjoner vil prioriteres og alle gjenværende utslipp vil bli nøytralisert i tråd med SBTi-kriterier før de når netto nullutslipp.
Vi er fullt forpliktet til karbonhåndtering og å ha SBTis validering betyr at vi har satt standarder for karbonreduksjon i tråd med klimavitenskap. Vi vil fortsette å drive energieffektivitet og fornybar energi i hele verdikjeden vår.
Miljø er ett av de fire områdene som EcoVadis scorer oss på - og området der vi får den høyeste "enestående" vurderingen på 90 %.
Parallelt fortsetter vi å samarbeide med kunder, leverandører, ansatte og samfunnet for øvrig for å akselerere dekarboniseringen. Siden vår forrige rapport har vi invitert partnere til EcoVadis-plattformen for å øke ESG-transparensen. I tillegg delte over 400 leverandører sin karbonmodenhetsvurdering med oss på EcoVadis-plattformen.
Sertifiserte ISO 14001-kompatibel miljøledelsesprosedyrer er på plass i alle våre fabrikker og blir implementert i alle våre salgsselskaper. Alle større leverandører forventes like mye å være ISO 14001-sertifisert og pålagt å signere våre etiske retningslinjer for leverandører, som fastsetter spesifikke krav til forurensningskontroll fra våre leverandører. EcoVadis-vurderingen vi ruller ut til alle våre leverandører vil også gjøre oss i stand til å håndtere oppstrømsrisikoen.
I henhold til EUs REACH-forordning har selskapet en plikt til å informere kundene om alle våre produkter som inneholder et svært problematisk stoff (SVHC). Vi oppdaterer vårt REACH-brev på nettstedet vårt årlig for å sikre at våre kunder har tilgang til disse dataene.
Som produsent av gaffeltrucker anser våre interessenter det som usannsynlig at vår egen virksomhet har en vesentlig innvirkning på vann og marine ressurser. Ikke desto mindre er vannutvinningsdata på tvers av vårt europeiske nettverk tilgjengelig, og våre fabrikker er hovedsakelig monteringsanlegg med begrenset vannuttak. Hvis det er noen vesentlige påvirkninger på tvers av verdikjeden vår, vil de sannsynligvis bli funnet i oppstrøms verdikjedeaktiviteter.
Som en del av Toyota Industries Corporation (TICO), er vi også rangert som A- i CDP (Carbon Disclosure Project - som kjører det globale avsløringssystemet for bedrifters miljøprestasjoner).
Les om E3 – Vann og marine ressurser i vår bærekraftsrapport >>
Som produsent av gaffeltrucker anser våre interessenter det som usannsynlig at vår virksomhet har en vesentlig innvirkning på det lokale biologiske mangfoldet. Bare påvirkningsrisikoen og mulighetene har blitt ansett som vesentlige. I vår bransje er påvirkningene på biologisk mangfold mer konsentrert oppstrøms i forsyningskjeden vår, og det er grunnen til at biologisk mangfold er integrert i våre etiske retningslinjer for leverandører. Når det gjelder konkrete handlinger for oss, utfører vi risikovurderinger for biologisk mangfold for alle våre fabrikker.
Sirkulær forretningsmodellinnovasjon er en måte å forbli konkurransedyktig og ta opp bærekraftsspørsmål. Som en hjørnestein i EUs grønne avtale ser vi en betydelig endring i EU-lovgivningen på dette området. Vi jobber aktivt med eksperter for å utvikle et risikokart og et veikart for sirkularitet og forventer å se kontinuerlige forbedringer i hele verdikjeden vår.
Zero muda: regenererte materialer
Vi gjenbruker allerede omtrent 60 % av utleieflåten vår, gjennom å selge de som brukttrucker direkte vil våre kunder. Ytterligere 30 % gjenbrukes gjennom ikke-direkte kunder, dvs. uavhengige distributører eller forhandlere.
Circular rental & service innovation
The refurbishment capacity in our 40 fleet management centres is continuously being extended across our European network and have officially launched a Refurbishment Centre (RFC) in Ancenis, a workshop occupying 3000 m² to restore, repair and refresh trucks. Approximately 40% of second-life machines from direct customers re-enter our rental schemes to support customer applications.
Service is also an integral part of our approach to maximise the lifetime of our trucks. To minimise waste and improve circularity, we want to boost these numbers by running internal programmes focused on identifying first and second-life opportunities for trucks and batteries.
Les om E5 – Ressursbruk og sirkularitet i vår bærekraftsrapport >>