Vår løsning startet med et enkelt spørsmål: kan vi gjøre mer med det vi allerede har? Gjennom å samle inn fullt brukbare reservedeler, fant vi et stort potensial. Med over 170 teknikere i full aktivitet over hele landet og høye krav til effektivitet, åpnet det seg en spennende mulighet til å tenke nytt. "Vi så at deler som én tekniker ikke hadde bruk for, kunne komme noen andre til nytte" forteller Parts Manager Erik Hegvold. Den eksisterende returflyten var i endring, og gjenbruk lokalt ble et enda tydeligere tema på agendaen.
Som et resultat ble transitlageret på Sveberg opprettet. Løsningen er forankret i prinsippene om kontinuerlig forbedring (Kaizen) og sirkulær ressursbruk. Hensikten er å vurdere og gjenbruke tilgjengelige deler lokalt, noe som reduserer behovet for nye materialer og minimerer unødvendige returer. Dette er en løsning som er helt i tråd med Toyotas Lean-filosofi, hvor målet er å skape mest mulig verdi, med minst mulig sløsing. I praksis betyr dette at når en tekniker har behov for en reservedel, sjekkes det først om den finnes på transitlageret. Dersom delen er tilgjengelig, sendes den direkte derfra. Resultatet er færre nye bestillinger, lavere transportkostnader og redusert miljøbelastning.
Men, tiltakene stopper ikke bare ved reservedelene. Hele logistikken preges av et bevisst forhold til gjenbruk og bærekraft, helt ned til detaljnivå. På lageret på Sveberg møter vi Lene Sverdrup, som hver dag jobber tett på det praktiske arbeidet med returer og forsendelser. Hun er en viktig drivkraft bak den grønne hverdagen på lageret.
"Det å samle inn deler og gi dem et nytt liv, er en utrolig givende del av jobben min" forteller Lene. "Deler som returneres fra våre teknikere ankommer hovedsakelig i pappesker, og vi gjenbruker nesten alt. Jeg tar av teip og klistremerker, og bruker eskene om igjen" forklarer hun. "Det samme gjelder bobleplast. Alt som ikke er hullete eller oljete, får nytt liv". Dette er små, men gjennomtenkte tiltak som alle bidrar til en mer sirkulær og miljøvennlig drift.
I takt med de nye lagerløsningene har vi også etablert faste returrutiner for servicebilene våre. Hensikten er enkel men viktig: hver ekstra kilo i bilen påvirker både drivstofforbruk, dekkslitasje og CO2-utslipp. "Vi ønsker at bilene til enhver tid kun skal ha nødvendige artikler. Lavfrekvente deler har det bedre på lageret her på Sveberg" forteller Erik Hegvold.
Parallelt med innføringen av nye returrutiner har vi fortsatt et sterkt fokus på å opprettholde en høy first-fix rate. Det er et mål på andelen reparasjoner som løses allerede ved første besøk. Hos Toyota lykkes vi med dette i hele 97% av tilfellene. For å klare dette må servicebilene alltid være utstyrt med de mest driftskritiske delene. Ikke mer og ikke mindre. Dette bidrar til lavere kostnader og et redusert miljøavtrykk, samtidig som vi frigjør plass og gjør hverdagen enklere for teknikerne våre. Denne rutinen bidrar ikke bare til mindre svinn og bedre kontroll, men også til en mer fleksibel og bærekraftig reservedelslogistikk. "Vi var spente på om det ville lønne seg, men det har det absolutt gjort. Både økonomisk og miljømessig" avslutter Hegvold.
Les mer om Toyota Service her
Transitlageret på Sveberg er et godt eksempel på at bærekraft ikke alltid krever store investeringer eller kompliserte løsninger. Ofte handler det om struktur, innsikt og vilje til å bruke det vi allerede har, - på en smartere måte.