Hele livsløpet er en del av løsningen

I en verden hvor varer, mat og medisiner skal være på rett sted til rett tid, er logistikken limet som holder samfunnet sammen. Uten driftssikre og effektive løsninger for materialhåndtering stopper både forsyningskjeder og hverdagen opp - og med det følger et betydelig ansvar. Miljøpåvirkningen til en truck handler ikke bare om hva som skjer når den er i drift. For å forstå det totale klimaavtrykket, må vi løfte blikket og se på hele livsløpet, fra råmaterialer til avhending og gjenvinning.

Materialvalg og produksjonsprosesser spiller en avgjørende rolle for det totale utslippet, og nettopp derfor jobber vi kontinuerlig med å redusere belastningen. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan Toyota Material Handling jobber systematisk for å redusere klimaavtrykket i alle faser av truckens liv - og hvordan du som kunde kan ta valg som gjør en reell forskjell.

Vi starter der alt begynner - med råvarene.

Bruk av resirkulerte råvarer reduserer truckens totale utslipp

Før en truck i det hele tatt ruller ut fra fabrikken, har miljøpåvirkningen allerede begynt. En moderne Toyota-truck bygges opp av en rekke nøye utvalgte materialer: metaller som jern, stål, aluminium og kobber gir struktur og driftssikkerhet, mens plast og gummi bidrar til fleksibilitet og komfort. Men, produksjonen av disse materialene krever store mengder energi. Derfor blir bruk av resirkulerte materialer og mer energieffektive produksjonsprosesser avgjørende, allerede i denne tidlige fasen. Året 2023 viser at stål og batterier står for omtrent 70% av materialutslippene våre. Derfor prioriterer vi nå resirkulerte råvarer, grønt stål og batterier med lavere karbonavtrykk. Et slikt karbonnøytralt stål vil gi en 77% reduksjon i CO2-utslipp sammenlignet med konvensjonelt stål, målt over hele verdikjeden. 

 

Les her om vårt samarbeid med SSAB Zero og hvordan Toyota vil bruke karbonnøytralt stål til produksjon av gafler og rammer til palletrucker.

Etter at materialene er valgt, og råvarene er bearbeidet, går trucken videre til monteringsfasen. Hver komponent, fra skruer til batterier, bidrar til det samlede klimaavtrykket. Moderne produksjonsanlegg legger derfor stadig mer vekt på energieffektivitet og redusert materialsvinn for å kutte både ressursbruk og utslipp.

Den neste fasen i truckens livsløp er å få maskinen fra fabrikk til sluttbruker, en prosess som innebærer transport, lagring og logistikk. For elektriske maskiner står denne delen for rundt 2-18% av det totale CO2-utslippet. Derfor samarbeider vi tett med våre transportører for å redusere miljøbelastningen.

Ved å registrere transportørene våre i EcoVadis - Toyota Material Handlings foretrukne plattform for evaluering av bærekraftsprestasjoner, - kan vi få verdifull innsikt i deres klimaavtrykk. Dette er med på å gi et solid grunnlag for målrettet samarbeid om mer effektive og bærekraftige transportløsninger. I tråd med våre etiske retningslinjer forventer vi også at leverandørene våre proaktivt jobber med å forbedre energieffektiviteten og redusere utslippene i sine operasjoner. 

 

Les mer om EcoVadis her

 

Allerede i dag transporteres maskiner fra vår fabrikk i Mjølby til Norge med lastebiler som benytter biodiesel, et tiltak som bidrar til betydelig reduserte utslipp. Samtidig øker vi bruken av elektriske lastebiler i logistikken vår. Den teknologiske utviklingen går raskt, og vi følger den tett for å ta i bruk stadig mer miljøvennlige alternativer i fremtiden.

Hvordan redusere miljøbelastningen i truckens mest kritiske fase?

Når trucken tas i bruk, går den inn i livsløpets mest utslippsintensive fase. Hvordan trucken driftes, vedlikeholdes og lades (eller tankes) påvirker både driftskostnader og karbonavtrykket. For elektriske trucker avhenger miljøpåvirkningen i stor grad av hvordan strømmen er produsert. Kullkraft gir høye utslipp, mens strøm fra vann- eller vindkraft kan gjøre bruken nærmest utslippsfri. Diesel og gassdrevne trucker slipper på sin side ut CO2 og partikler kontinuerlig, med negative konsekvenser for både klima og lokal luftkvalitet.

Valg av batteriteknologi kan også ha stor innvirkning. Derfor tilbyr vi i dag kundetilpasset rådgivning der vi analyserer energibruk og  gir anbefalinger om overgangen til mer effektive løsninger. Ved å bytte fra bly-syrebatterier til litium-ion i modellen BT Staxio 1.2 tonn stabletruck (SWE 120L), reduseres CO2-utslippene i bruksfasen med hele 17%. Dette skyldes bedre energieffektivitet, lavere ladetap og jevnere ytelse over tid - noe som både reduserer miljøpåvirkningen og gir bedre driftsøkonomi.

SEW120L (1)

En sirkulær avslutning

Når trucken har nådd slutten av sin levetid, starter en ny og viktig fase: avhending og gjenvinning. Her ligger det store muligheter til å redusere den totale miljøpåvirkningen. Denne fasen er avgjørende for å minimere truckens samlede miljøpåvirkning og sikre at materialene som kan gjenbrukes, får nytt liv. Som en del av vårt engasjement for bærekraft, har Toyota Material Handling inngått en avtale med Stena Recycling for å sikre en ansvarsfull avhending av våre trucker.

Hos Stena Recycling gjennomgår både elektriske og dieseldrevne trucker en grundig sanering for å sikre maksimal gjenvinning og minimal miljøpåvirkning. Farlige væsker fjernes og håndteres trygt, mens metaller, plast og gummi sorteres og resirkuleres. Elektriske trucker krever ekstra oppmerksomhet, da litium-ion-batteriene demonteres med stor forsiktighet. Verdifulle materialer som kobolt, nikkel og litium hentes ut for gjenbruk i nye produkter, og batteriene har en imponerende gjenvinningsgrad på hele 98 %. «Samlet sett blir omtrent 95 % av truckens materialer gjenvunnet, uavhengig av om det er en elektrisk eller dieseldrevet modell,» forteller Marianne Lund i Stena Recycling. Resten av materialene går til energigjenvinning, som hjelper til å redusere avfallet ytterligere.

Hele livsløpet er en del av løsningen

Miljøpåvirkningen til en truck handler dermed ikke bare om hva som skjer under bruk. Den starter lenge før første løft, og fortsetter etter siste oppdrag. Ved å analysere hele livsløpet fra råmaterialer til gjenvinning, får vi et tydeligere bilde av hvor utslippene oppstår - og hvor vi har størst mulighet til å gjøre en forskjell.

Gjennom bevisste teknologivalg, bærekraftige produksjonsmetoder, ansvarlige leverandører og fokus på resirkulering, arbeider vi målrettet for å redusere miljøbelastningen i alle ledd. Dette helhetlige perspektivet er fundamentet for vårt mål om nettonullutslipp i hele verdikjeden innen 2041. Målet er godkjent av Science Based Targets initiativet (SBTi), og markerer en viktig milepæl i vårt klimaarbeid. Men for å dette ambisiøse målet, er vi avhengig av et tett og forpliktende samarbeid med både leverandører og kundene våre.

 

Les mer om vår bærekraftstilnærming her

 

Et konkret og smart valg som både sparer miljøet og reduserer kostnader, er å vurdere brukte trucker. Med Toyota Approved Used får du en grundig kontrollert og sertifisert truck som leverer den samme driftssikkerheten og kvaliteten du forventer av en ny Toyota-maskin. Ved å forlenge levetiden til eksisterende utstyr, reduseres behovet for nye ressurser og produksjon. Dette gir en betydelig miljøgevinst. Å kjøpe brukt er dermed ikke bare et økonomisk smart valg, det er også et effektivt tiltak for å kutte CO2-utslipp.

 

Se alle våre brukte trucker her

 

Så, hva kan du som kunde gjøre for å bidra til lavere utslipp og en grønnere fremtid? Ved å ta bevisste valg, som å velge elektrisk drift, litium-ion-batterier, løsninger med høy gjenvinningsgrad og gjenbruk av eksisterende utstyr, kan du være med på å løfte både virksomheten og klimaet i riktig retning.

 

Ønsker du en uforpliktende vurdering av hvordan din virksomhet kan kutte utslipp og samtidig styrke lønnsomheten?

Ta kontakt
Fjern alt